09.10.2020/11:35

Grupa LPP notuje w I półroczu potężną stratę netto. Firma sprzedała więcej za granicą niż w Polsce

W I półroczu 2020/21 – trwającym od 01 lutego 2020 do 31 lipca 2020 roku – Grupa LPP odnotowała stratę netto w wysokości 335 mln PLN. Rok wcześniej firma cieszyła się zyskiem netto w wysokości 55 mln PLN.

Na wyniki finansowe Grupy LPP istotny wpływ miały nietypowe okoliczności, mające charakter precedensowy – wybuch i rozprzestrzenianie się pandemii COVID- 9 w krajach w których grupa jest obecna. Od połowy marca do początku maja bieżącego roku Grupa LPP była zmuszona zamknąć swoje sklepy stacjonarne w prawie wszystkich krajach działalności. Zamknięcia te były spowodowane decyzjami administracyjnymi i wprowadzonymi restrykcjami przez rządy krajów objętych pandemią.

„Zaprzestanie sprzedaży w kanale stacjonarnym odpowiadającym wcześniej za około 90 proc. przychodów Grupy negatywnie wpłynęło na ich wielkość i spowodowało spadek o ok. 21 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. Konsekwencją zamknięć sklepów stacjonarnych był czasowy wzrost zatowarowania sklepów stacjonarnych, co spowodowało większe wyprzedaże r/r po otwarciu sklepów oraz jednocześnie prowadzone akcje promocyjne w kanale internetowym.” – podaje spółka.

Oba te czynniki oraz mniej korzystny poziom kursu PLN/USD, który w okresie pandemii daje mniejszą możliwość przełożenia na ceny, spowodowały, że grupa uzyskała niższą marżę brutto o 4 p.p. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Skutki pandemii wpłynęły również na koszty działalności operacyjnej. W I półroczu 2020/21 koszty zmalały o ok. 5 proc. r/r. Spadek ten był wynikiem niższych kosztów czynszu uzyskanych dzięki zwolnieniu z obowiązku zapłaty czynszów najmu w galeriach handlowych w okresie zakazu handlu na mocy uchwały rządu polskiego oraz dzięki upustom wynegocjowanym z właścicielami centrów handlowych za granicą. Dodatkowym czynnikiem wpływającym na spadek kosztów operacyjnych była redukcja wynagrodzenia wszystkich pracowników Grupy.

„Nietypowy wpływ na pozostałe koszty i przychody operacyjne miały odpisy aktualizujące wartość salonów w spółce niemieckiej związane z brakiem ich rentowności (ok. 38 mln PLN) oraz dotacje, głównie dofinansowujące wynagrodzenia pracowników i składki ubezpieczeniowe od wynagrodzeń (55 mln PLN).

Ze względu na większe straty na różnicach kursowych wynikających z MSSF16 w I półroczu 2020/21 GK odnotowała mniej korzystny wpływ działalności finansowej netto. W rezultacie powyższych w większości nietypowych czynników w okresie rozliczeniowym Grupa LPP poniosła stratę netto w wysokości 335 mln PLN wobec uzyskanego rok wcześniej zysku netto w wysokości 55 mln PLN.” – czytamy w raporcie spółki.

W I półroczu 2020/21 przychody z zagranicy przewyższyły przychody z Polski. Jednocześnie wszystkie regiony sprzedaży zanotowały w tym okresie spadek przychodów r/r, co było wynikiem pandemii. Najmniejszy spadek przychodów w I półroczu 2020/21 miał miejsce w rejonie krajów europejskich, gdzie w samym II kwartale rejon ten jako jedyny odnotował wzrost przychodów r/r. Szczególnie zauważalne wzrosty widoczne były w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, co jest efektem rozwoju logistyki przez grupę w tym rejonie.

LPP to polskie, rodzinne przedsiębiorstwo zajmujące się projektowaniem, produkcją i dystrybucją odzieży. Sieć sprzedaży obejmuje całą Polskę, kraje Europy Centralnej, Wschodniej i Zachodniej, Bałkany i Bliski Wschód. W jej skład wchodzą marki Reserved, Cropp, House, Mohito i Sinsay. Każda z tych marek posiada odmienną grupę docelową oraz inny charakter.

Spółka działa na 38 rynkach. Zespół pracowniczy liczy łącznie około 24 tysięcy osób w biurach oraz strukturach sprzedaży i dystrybucji w Polsce, krajach Europy i Azji.

W skład Grupy Kapitałowej LPP SA wchodzi spółka dominująca z siedzibą w Polsce oraz 5 spółek krajowych i 25 spółek zagranicznych. Spółki zagraniczne wchodzące w skład Grupy są w większości podmiotami zajmującymi się dystrybucją produktów marek grupy poza granicami Polski.

Źródło: Grupa LPP, Skonsolidowany raport za I półrocze 2020/21

Dodaj komentarz

3 komentarze

  • natpine 15.10.2020

    I tak moim zdaniem poradzili sobie z pandemią wzorowo, straty były nieuniknione ale ograniczenie ich to zasługa decyzji zarządu.

  • Grabo 14.10.2020

    Wynik absolutnie nikogo nie powinien dziwić. Zamknięte sklepy i znacznie mniejszy ruch zrobiły swoje. W dodatku I kwartał w odzieżówce w normalnych warunkach i tak jest znacznie gorszy od pozostałych kwartałów, więc nie ma co się dziwić.

  • kinga 13.10.2020

    W Polsce dobre wyniki wrócą, ważne że zagranicą idzie im dobrze. To oznacza że ich marki mają dobrą renomę.

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także