05.08.2020/08:06

Koronawirus uderzył w wyniki Grupy Metro. Właścicel Makro z dwucyfrowym spadkiem obrotów

Grupa Metro odnotowała w trzecim kwartale spadek sprzedaży o 17,5%. Przez cały rok obrotowy operator spodziewa się spadku sprzedaży nawet o 5% - podaje DPA.

Skutki koronakryzysu poważnie osłabiły działalność grupy detalicznej Metro. Sprzedaż w trzecim kwartale spadła znacząco o 17,5% do około 5,57 mld euro. Metro podkreśliło jednak, że spadek był „zgodny z oczekiwaniami, które wyrażaliśmy w związku z ograniczeniami obowiązującymi pod koniec kwietnia”.

Spadek był szczególnie duży i wynosił prawie jedną trzecią w Europie Zachodniej, gdzie znaczną większość sprzedaży przypisuje się gastronomii. Ale Metro miało również 9,5% mniejsze przychody w Niemczech (sprzedaż 1,09 mld euro, EBITDA 31 mln euro). Firma rozwijała się tylko w Rosji, gdzie sprzedaż wzrosła o 6% - pisze DPA.

W Europie Wschodniej (z wyłączeniem Rosji) sprzedaż like-for-like spadła w III kwartale roku finansowego 2019/20 o 7,4 proc. Ograniczenia wprowadzone przez rządy rządowe miały wpływ na większość krajów. Sprzedaż w walucie lokalnej spadła o 7,5 proc. Za 9 miesięcy sprzedaż like-for-like wzrosła o 2,4 proc.

W Europie Wschodniej skorygowana EBITDA w III kwartale wyniosła łącznie 75 mln euro, gdy rok wcześniej (III kwartał 2018/19) było to 96 mln euro. Spadek ten był efektem słabnącego rozwoju sprzedaży spowodowanego COVID-19, zwłaszcza na Węgrzech, w Rumunii, Czechach i Polsce. Po 9 miesiącach br. finansowego skorygowana EBITDA wyniosła 256 mln euro(9 miesięcy 2018/19: 271 mln euro). Po uwzględnieniu różnic kursowych skorygowana EBITDA spadła w Europie Wschodniej o -11 mln EUR.

Metro patrzy pozytywnie w przyszłość. Sprzedaż w lipcu powróciła na poziom z poprzedniego roku po złych miesiącach kryzysu związanego z epidemią. Powodem tego było złagodzenie obostrzeń. „Tendencja sprzedaży poprawiła się znacznie od połowy trzeciego kwartału” - podkreśliła grupa. Jak przyznaje dyrektor generalny Metro, Olaf Koch, sprzedaż rozwijała się bardzo pozytywnie w ciągu ostatnich kilku tygodni i daje wystarczający powód, by budować nową prognozę. 

Sprzedaż prowadzona przez restauratorów zbliża się do poziomu z poprzedniego roku. Decydujące dla pozytywnego rozwoju są z jednej strony poluzowanie obostrzeń podjęte przez polityków, z drugiej strony Metro ze swoim miksem kanałów i strukturą klientów okazało się bardzo solidne w czasie kryzysu.

Grupa oczekuje, że ostatni kwartał roku obrotowego 2019/2020, czyli miesiące od lipca do września, będzie miał mniej więcej taki sam przebieg jak w roku poprzednim. Firma spodziewa się, że za rok obrotowy kończący się we wrześniu łączna sprzedaż spadnie o 3,5 do 5% (9 miesięcy 2019/20: minus 5%). 

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • AW 05.08.2020

    Notują spadki bo z głupoty sprzedali Reala ruskim. Trzeba z*ć Putina jak najszybciej!!!

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także