22.02.2019/12:36

Grupa MOL notuje mocny wzrost sprzedaży na stacjach paliw

Oczyszczony wynik CCS EBITDA Grupy MOL sięgnął 2,69 mld USD, co oznacza wzrost o 10 proc. r/r. Segment Upstream przyniósł o 49 proc. lepszy wynik niż rok wcześniej, segment Usług Konsumenckich zanotował wzrost o 18 proc.. Zysk netto grupy wyniósł 1,1 mld USD, tyle samo, co przed rokiem.

Grupa MOL podała dziś wyniki finansowe za rok 2018. Wynik EBITDA z zapasem przekroczył aktualizowaną prognozę na rok 2018, dzięki znaczącym wzrostom w segmentach Upstream oraz Usług Konsumenckich. Dobra efektywność segmentu Downstream pozwoliła częściowo zrekompensować słabnące marże.

W porównaniu do ostatniego kwartału 2017 r., oczyszczony wynik CCS EBITDA wzrósł o 16 proc., sięgając w całym ubiegłym roku poziomu 2,69 mld USD. Jest to wynik znacznie powyżej celu na rok 2018, o 10 proc. wyższy niż rok wcześniej. Grupa utrzymała silny cash flow na poziomie 1,4 mld USD, w szczególności dzięki działalności w segmencie Upstream, który odpowiadał za 70 proc. tego wyniku.

Wynik EBITDA w segmencie Upstream sięgnął 1,27 mld USD, co oznacza wzrost o 49 proc. Wpłynęły na to m.in. rosnące ceny ropy i gazu oraz wysokie marże na surowcach ze złoża Catcher w Wielkiej Brytanii. Dzięki stabilizacji poziomu wydobycia na tym złożu, całkowita średnia dzienna produkcja Grupy w ostatnim kwartale wyniosła 115 baryłek ekwiwalentu ropy naftowej, podnosząc średnią roczną do 111 tysięcy baryłek.

Oczyszczony wynik CCS EBITDA za rok 2018 w sektorze Downstream wyniósł 995 mln USD. Spadek o 16 proc. spowodowany był słabnącymi marżami na rafinacji i w sektorze petrochemicznym. Lepsza wydajność – poprawa efektywności na poziomie 110 mln USD w ramach programu Downstream 2022 (DS2022) – oraz wyższe wolumeny, tylko częściowo zrekompensowały spadające marże.

Wynik EBITDA w sektorze Usług Konsumenckich kontynuował dwucyfrowe wzrosty ustanawiając rekordowy poziom. EBITDA za rok 2018 sięgnęła tu 423 mln USD, co oznacza wzrost o 18 proc. r/r. Wpływ na to miały rosnące marże w sektorze pozapaliwowym oraz pozytywne trendy na rynku paliw. Marża pozapaliwowa na każdy punkt sprzedaży rosła średnio o 15 proc. rocznie przez ostatnie cztery lata.

Segment gazowy Midstream  zakończył rok 2018 wynikiem EBITDA na poziomie 189 mln USD – o 15 proc. niższym niż przed rokiem, na co wpłynęły m.in. zmiany taryf i rosnące koszty energii.

- Rok 2018 był kolejnym dobrym okresem, w którym osiągnęliśmy najwyższy od siedmiu lat wynik EBITDA. Był to również czas dalszej transformacji, w ramach której podjęliśmy m.in. finalną decyzję inwestycyjną dotyczącą Projektu Poliole. Segment Upstream przyniósł blisko 1 mld USD wolnych przepływów gotówkowych przy jednoczesnym wzroście produkcji. W segmencie Downstream z kolei, zanotowaliśmy solidne zyski, pomimo niższych marż na produktach rafinacji oraz petrochemicznych, jednocześnie kontynuując dalszą poprawę efektywności - mówi Zsolt Hernádi , prrezes i CEO Grupy MOL.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.