10.04.2019/11:47

Grupa Tesco wraca do gry. Zyski w górę o niemal 29 proc., wzrost przychodów o ponad 11 proc.

Tesco wychodzi na prostą po kryzysie trwającym co najmniej od „afery księgowej”, po wybuchu której na stanowisko CEO Tesco powołany został Dave Lewis. Jego plan naprawczy, wdrażany od blisko czterech lat, przynosi obecnie wymierne rezultaty. Grupa notuje wzrost zysków i przychodów. Realizacja planu transformacji przebiega pomyślnie, Tesco wciąż jednak ma problemy w Azji i Europie Centralnej.

W roku sprawozdawczym 2018/19, zakończonym 23 lutego, Grupa Tesco raportuje 28,8 proc. wzrostu zysku operacyjnego przed opodatkowaniem, do kwoty 1,67 mld funtów. O 11,2 proc. wzrosły też przychody – do kwoty 63,9 mld funtów.

Grupa odnotowała wzrost sprzedaży LfL o 2,9 proc., z czego 1,7 proc. przypada na Tesco, a 11,1 proc. na hurtownię Booker. W regionie Europy Centralnej sprzedaż LfL spadła o -2,3 proc., co ma związek z redukcją oferty art. przemysłowych oraz zakazem handlu w niedziele w Polsce. Spadła także sprzedaż LfL w regionie Azji, o -6,2 proc. Firma zwraca jednak uwagę, że w IV kw. Nastąpiła istotna poprawa – spadek sprzedaży w ujęciu rok do roku wyniósł tylko -3,0 proc.

– Po czterech latach wdrażania planu naprawczego osiągnęliśmy lub jesteśmy blisko realizacji przytłaczającej większości zakładanych celów. Jestem w pełni przekonany, że dokończymy projekt w 2019/20 roku. Jestem zachwycony szeroko zakrojoną poprawą funkcjonowania całego biznesu. Odzyskaliśmy konkurencyjność w oczach konsumentów – do czego w znacznym stopniu przyczyniło się wprowadzenie serii produktów marki własnej „Exclusively at Tesco” – udało nam się też odbudować zrównoważoną bazę dla rentowności – cieszy się prezes Tesco Dave Lewis.

W ramach planu naprawczego Tesco realizował w minionym roku fiskalnym sześć zasadniczych strategii:

  1. Poprawia się postrzeganie marki – w zakresie jakości poprawa o 1,9 punktów, w zakresie ceny o 1,3 punkty.
  2. W trakcie roku osiągnięto oszczędności kosztowe rzędu 532 mln funtów. W sumie w trakcie transformacji zmniejszono koszty o 1,4 mld funtów, czyli blisko celu 1,5 mld
  3. Udało się zwiększyć operacyjną płynność finansową o kolejne 2,5 mld funtów. Łącznie w ciągu trzech lat powiększono ten wskaźnik o 8,6 mld funtów.
  4. Poprawiono miks produktowy w poszczególnych regionach, kanałach sprzedaży i grupach produktowych. Zamknięto nierentowny projekt Tesco Direct. W regionie CE ograniczono asortyment artykułów przemysłowych.
  5. Uwolniono dalsze 285 mln funtów dzięki sprzedaży zbędnych nieruchomości, jednocześnie odkupiono trzy sprzedane wcześniej placówki.
  6. Wprowadzono liczne innowacje, w tym odświeżono 10 tys. produktów z oferty marki własnej. Wprowadzono osiem nowych linii produktowych „Exclusively at Tesco”. Zainicjowano projekt sieci dyskontowej Jack's.
Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.