03.07.2018/12:16

Haitong Bank aktualizuje rekomendacje dla Dino, Eurocashu i Jeronimo Martins

Haitong Bank w raporcie z 2 lipca podnosi rekomendację dla Dino ze sprzedaj do Neutralnie i cenę docelową akcji z 70,0 pln do 95,1 pln oraz utrzymuje Neutralnie dla Eurocash, ale obniża cenę docelową akcji z 26,7 pln do 23,5 pln. Jeronimo Martins ma rekomendację Kupuj, z ceną docelową obniżoną z 17 do 16 euro.

Analitycy Haitong Bank – Filipe Rosa, Szef Działu Analiz, Analityk sektora detalicznego Haitong Bank w Portugalii oraz Krzysztof Kawa, Analityk, Haitong Bank w Polsce – przeprowadzili coroczną analizę kondycji branży detalicznej w Polsce. Nastroje na tym rynku były nieco mniej optymistyczne niż rok temu, spowodowane to było głównie niepewnością związaną z konsekwencjami wprowadzonego zakazu handlu w niedzielę. Większość uczestników rynku oczekuje, że zakaz będzie miał ograniczony wpływ na ogólny wzrost. Powinien on jednak doprowadzić do pewnych przetasowań w strukturze rynku, ponieważ handel internetowy, punkty usługowe i małe sklepy prawdopodobnie odbiorą kawałek tortu dużym supermarketom i hipermarketom. Na froncie makroekonomicznym sytuacja wydaje się wciąż dosyć korzystna.

Zdaniem analityków wszelkie spekulacje na temat zwiększenia intensywności kampanii promocyjnych i podniesienia wydatków na reklamę przez sieci dyskontowe nie odbiją się w istotny sposób na kosztach krańcowych, ponieważ polskie sieci spożywcze notują wysokie marże brutto z uwagi na znacząco niższy wzrost hurtowych cen żywności niż wzrost cen detalicznych.

Zgodnie z tym, co mówi rynkowi Dino, jak dotąd wpływ zakazu jest marginalny, ponieważ dzięki intensywnym kampaniom marketingowym klienci sieci zmieniają swoje przyzwyczajenia zakupowe i przenoszą zakupy na inne dni tygodnia. To pozwala Dino w pełni odrobić straty poniesione w niedziele niehandlowe. Analitycy Haitong Bank zwracają uwagę, że przed wprowadzeniem zakazu ok. 8 proc. sprzedaży spółki generowane było w niedzielę i według nej zakupy te przeniosły się w większości na piątki i soboty. Dino zauważa ograniczenie zakupów dokonywanych pod wpływem impulsu, co zostało całkowicie zrównoważone przez wyższe wydatki na inne produkty w inne dni tygodnia. Ogólnie analitycy nie spodziewają się, by zakaz handlu stanowił przeszkodę dla Dino w realizowaniu strategii ekspansji spółki i wykorzystywania nisz rynkowych tam, gdzie nasycenie sklepami jest mniejsze.

Najnowsze dane dotyczące sprzedaży małych sklepów sugerują, że wciąż pozostaje dla nich miejsce na rynku. Ponadprzeciętny wzrost sprzedaży w sklepach ogólnospożywczych, których wiele jest franczyzobiorcami Eurocash, pokazuje kierunek, w którym spółka chce się rozwijać. Analitycy są zdania, że mając świadomość kurczącego się udziału w tradycyjnym formacie, Eurocash będzie się starał zaoferować swoim klientom integrację do nowoczesnych formatów lub działać jako konsolidator rynku. W przyszłości, poprzez frisco.pl, firma może potencjalnie stać się jednym z liderów na rynku e-spożywczym.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.