20.02.2017/14:14

Handel czekają fundamentalne zmiany. Nikt nie ucieknie od wielokanałowości

W handlu pracuje ponad 2,2 mln osób. Udział tej gałęzi gospodarki w tworzeniu PKB wynosi 15,6 proc., zaś łącznie roczne inwestycje firm tego sektora przekraczają 18 mld zł. Pięć największych sieci detalicznych – Biedronka, Tesco, Kaufl and, Lidl, Carrefour – ma razem już blisko 46 ‑proc. udział w sprzedaży FMCG w Polsce.

Handel wciąż jest nad Wisłą bardzo rozdrobniony, chociaż liczba przedsiębiorstw handlowych stale się zmniejsza, a niezależne, tradycyjne sklepy coraz częściej przyłączają się do grup zakupowych lub działają w sieciach, również franczyzowych. Integrację stymulują dystrybutorzy, którzy zapewniają sobie w ten sposób odbiorców towarów.

Rentowność wciąż niska

Działalność handlowa charakteryzuje się niskim poziomem rentowności na tle całej gospodarki. Jak podkreśla prof. Urszula Kłosiewicz‑Górecka z Instytutu Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur (IBRKK), to silna konkurencja cenowo‑promocyjna nie pozwala zwiększać marży. – Poza tym krajowe firmy mają ograniczone możliwości rozwoju, bo brakuje im pieniędzy. Dlatego tak rzadko przejmują inne przedsiębiorstwa – mówi ekspertka. W jej opinii jednym z poważniejszych problemów jest dla branży nieterminowe regulowanie płatności – aż 82 proc. firm uznaje, że utrudnia im to prowadzenie działalności gospodarczej, a 48 proc. z nich ma z powodu problemów z terminowym odzyskaniem płatności od kontrahentów trudności z zachowaniem płynności finansowej.

Z opracowania „Handel wewnętrzny w Polsce 2011‑2016”, przygotowanego przez IBRKK oraz Polską Organizację Handlu i Dystrybucji (POHiD), wynika, że czynnikami, które najbardziej wpłynęły na rozwój handlu detalicznego, były w ostatnich latach przede wszystkim zmienna dynamika rozwoju gospodarczego oraz deflacja, jak również niepewność w zakresie uwarunkowań prawnych dotyczących branży. Duży wpływ na obraz rynku miały też zmiany preferencji zakupowych konsumentów i czynników decydujących o miejscu robienia zakupów. Do tego dochodzą nowe technologie informacyjne i komunikacyjne, które przyczyniają się do istotnych zmian w zarządzaniu firmami, rozwoju nowych form dialogu z klientami i nowych kanałów dystrybucji.

Bezcenne informacje o klientach

Spośród najważniejszych zjawisk i procesów zachodzących w polskim handlu warto wymienić multiformatowość, czyli rozwijanie przez jedną firmę różnych konceptów sklepów dostosowanych do potencjału lokalnych rynków. Prof. Kłosiewicz‑Górecka wskazuje też na rozwój e‑handlu, wielokanałowość sprzedaży i upodabnianie się poszczególnych formatów handlu.

Na handlu odciska też piętno personalizacja oferty. Głównymi przesłankami tej personalizacji są: oczekiwania konsumentów, bezpośredni dostęp do danych na temat ich zachowań zakupowych oraz zaawansowanie technicznych możliwości gromadzenia i przetwarzania informacji pozwalających budować profile klientów. Generalnie w handlu rośnie także znaczenie czynników, które nie są bezpośrednio związane z ofertą i cenami. Chodzi przede wszystkim o wysoką jakość, wizerunek firmy i dobre relacje z klientami.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.