15.05.2017/14:25

Handel traci miliony dolarów przez cyberataki

Liczba wykrytych cyberataków w firmach w 2016 r. wzrosła na świecie o 38%, a w Polsce aż o 46%, jak wynika z danych PwC. W Stanach Zjednoczonych w tym samym roku straty wynikające z cyberataków oszacowano na  sumę 17,36 mln dolarów, informuje Ponemon Institute. Atakowane są głównie sektory finansowy (16,53 mln dolarów – średni roczny koszt), energetyczny (14,80 mln dolarów) i technologiczny (11,04 mln dolarów). Ze znacznymi stratami  musi liczyć się także handel (7,12 mln) - informuje Polska Izba Ubezpieczeń.

Utrata danych czy odpowiedzialność za ich nieuprawnione wykorzystanie może wiązać się poważnymi stratami finansowymi, wynikającymi np. z konieczności zapłaty kar oraz odszkodowań na rzecz osób poszkodowanych. Dlatego na rynku ubezpieczeń dostępne są polisy chroniące budżety firm przed finansowymi konsekwencjami szkód wyrządzonych przez wirusy komputerowe, ataki hakerskie i działania nieuczciwych pracowników.

Podstawowym zadaniem polisy od cyberataków jest ochrona na wypadek przerwy w prowadzeniu działalności, spowodowanej awarią systemu komputerowego firmy. Ubezpieczyciel pokrywa koszty odzyskania utraconych danych elektronicznych, zakupu nowego czy usunięcia złośliwego oprogramowania. Firma ubezpieczeniowa wypłaca także odpowiednie środki, gdy cyberprzestępca przeprowadzi atak komputerowy na serwery i zablokuje dostęp do danych, wskutek czego nastąpi wstrzymanie działalności przedsiębiorstwa.

Polisy od cyber ryzyk zakładają także ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej, które zabezpiecza budżet firmy w związku z naruszeniem standardów bezpieczeństwa prywatności, czy przechowywania danych. W tym zakresie znajduje się często także pokrycie kosztów postępowań administracyjnych związanych z ochroną danych osobowych (Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych) raz praw własności intelektualnej (Urząd Patentowy).  

–  Ubezpieczyciele oferują swoim klientom nie tylko zwrot poniesionych kosztów przywrócenia danych czy kosztów porady prawnej, ale również finansowanie tzw.  informatyki śledczej – mówi Marcin Tarczyński, analityk Polskiej Izby Ubezpieczeń. – Co dodatkowo wartościowe z punktu widzenia firmy, ubezpieczyciele kompensują także utracone korzyści majątkowe powstałe w skutek np. wycieku danych osobowych.

Firmy ubezpieczeniowe pokrywają także koszty dodatkowe, związane ze wsparciem w komunikacji kryzysowej oraz zewnętrznego doradztwa IT. Tutaj ubezpieczyciele oferują zwrot kosztów związanych z usługami public relations mającymi na celu przywrócenie dobrego imienia organizacji. W zakres ten wchodzą również koszty przeniesienia zachowanych danych na nowe serwery, czy ograniczenia rozmiarów szkód wywołanych utratą danych.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.