19.09.2013/13:18

Herbata nie ulega modom

Jesień można uznać za tradycyjny początek sezonu herbacianego. Ożywienie sprzedaży widać już od drugiej połowy sierpnia.

Nie do końca ma to związek z kończącymi się upałami, bardziej z powrotami z wakacji i wzmożonymi zakupami. Generalizując, możemy powiedzieć, że jest to przedsionek sezonu, a pogoda oczywiście ma duży wpływ na konsumpcję herbaty. Jesteśmy krajem herbacianym, jednak te wahania, tak jak w przypadku np. Austrii, gdzie wzrost w trakcie sezonu dochodzi do 100 proc., nie są aż tak drastyczne i sięgają kilkudziesięciu procent – mówi Maciej Rymski, national sales manager w Teekanne Polska.

O sezonowości mówi także Katarzyna Dalewska z firmy Unilever Polska, największego gracza na polskim rynku herbaty. – W pierwszym i ostatnim kwartale roku największą popularnością cieszą się herbaty czarne. Gdy jest cieplej, czyli w drugim i trzecim kwartale, branża notuje znaczny wzrost konsumpcji herbat owocowych i zielonych – twierdzi Katarzyna Dalewska. Jej zdaniem istotnym trendem jest spadek spożycia. – Polacy piją coraz mniej herbaty. Wartość kategorii utrzymuje się na relatywnie stabilnym poziomie. Zmiany mają charakter przesunięć między poszczególnymi rodzajami herbat. Obserwujemy spadek wartości herbaty czarnej na korzyść herbat czarnych aromatyzowanych, owocowych oraz herbaty zielonej. Jednak czarna wciąż jest fundamentem kategorii – mówi przedstawicielka Unilevera.

Zagrożenia nie ma, ale...

Istotną tendencją na polskim rynku jest także odchodzenie konsumentów od tradycyjnych naparów i herbat liściastych oraz wzmożone podążanie za nowościami. Jednak, generalnie, to bardzo stabilny rynek. – Herbata nie należy do kategorii podlegających trendom i zmiennym modom – pijemy ją od zawsze i traktujemy jako produkt pierwszej potrzeby. Na przestrzeni lat można zaobserwować wzrost zainteresowania czarnymi herbatami aromatyzowanymi czy zielonymi. Są to jednak zmiany ewolucyjne, a nie rewolucyjne. Jeśli chodzi o skojarzenie herbaty z czymś modnym, jest to zadanie, które od lat stawia przed sobą Dilmah – mówi Monika Adamkowicz z Gourmet Foods.

Istotnym elementem rynku jest rozwój marek dystrybutorów. Jednak producenci, pytani o to, czy private labels im zagrażają, odpowiadają: – Z jednej strony nie, ponieważ obie grupy produktów mają swoich odbiorców. Z drugiej strony dominuje myślenie, że herbata to tylko herbata, w związku z czym im tańsza, tym lepiej. Z tej perspektywy ważne jest informowanie konsumentów o różnicy pomiędzy poszczególnymi markami i ich jakościowymi atrybutami w nadziei, że zwiększy się liczba osób skłonnych zapłacić niewiele więcej za znacząco lepszy produkt. Jako rzeczywista marka premium, Dilmah tak rozumie swoje zadanie komunikacji z konsumentami – wyjaśnia Monika Adamkowicz.

Z kolei Maciej Rymski z Teekanne Polska dodaje: – „Zagraża” to zbyt mocne słowo. Oczywiście, rynek private labels rozrasta się, ale głównie za sprawą dyskontów. Dobre marki obronią się i nie ulegną tej tendencji – mówi.

Zielona i inne

Duży potencjał tkwi w herbatach funkcjonalnych. Ich udział w relacji do podstawowych herbat czarnych będzie się zwiększał, choć z pewnością cały proces rozłoży się w czasie. Zmiany wpisują się w nurt konsumenckich zachowań prozdrowotnych. Drugim motorem wzrostów są nowości, które firmy wprowadzają m.in. w celu pobudzania sprzedaży. – W ostatnim okresie, przy silnym wsparciu w postaci kampanii reklamowej, wprowadziliśmy do sprzedaży dwa smaki herbaty Lipton Piramidki – Zieloną o smaku truskawkowej babeczki oraz Czarną aromatyzowaną o smaku jagodowej muffinki. Pierwsza to kombinacja smaku truskawek, maślanych babeczek oraz zielonej herbaty. Aromatyzowana czarna stanowi połączenie herbaty, leśnych jagód oraz domowych muffinek – opisuje Katarzyna Dalewska z Unilevera.

O tym, że branża nie może się obyć bez nowości, przekonana jest Katarzyna Kowalska, senior brand manager marki Vitax w Tata Global Beverages. – Rynek herbat jest obecnie raczej stabilny, niemniej konsumenci cały czas poszukują nowości i chętnie po nie sięgają, szczególnie jeśli są to produkty znanych i lubianych marek, o ugruntowanej pozycji i cieszące się zaufaniem – mówi Katarzyna Kowalska. Pod marką Vitax firma oferuje produkty w segmentach herbat owocowych, zielonych, ziołowych, pu­‑erh oraz funkcjonalnych.



(HUW)

Wiadomości Handlowe, Nr 9 (128) Wrzesień 2013

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.