Hipermarkety ciągle ze spadkami sprzedaży
Pozytywny wzrost wartości sprzedaży o 1,3 proc. w I kw. 2016 r. dawał nadzieję, że hipermarkety w Polsce wychodzą na prostą. Niestety dane firmy Nielsen za II kw. br. pokazały kolejne spadki sprzedaży w tym formacie, tym razem o 0,7 proc.
Warto jednak podkreślić, że negatywny trend osłabł. Hipermarkety nie tracą już tak mocno jak w latach 2013-14, kiedy to spadki sprzedaży wynosiły 5-7 proc. (6,9 proc. w II kw. 2013 r.), a przez większość kwartałów oscylowały wokół 4 proc.
Sytuacja hipermarketów poprawiła się w drugiej połowie 2015 r. od tamtej chwili przez kolejne kwartały spadki były znacznie mniejsze. W III kw. 2015 r. hipermarkety nie urosły, ale i nie straciły, ale kolejny IV kw. 2015 r. oznaczał spadek o 0,5 proc., w I kw. 2016 r. nastąpiło odbicie o 1,3 proc., by w II kw. br. ponownie zanurkować o 0,7 proc.
Wydaje się, że sprzedaż w hipermarketach zaczęła się „stabilizować”. Należy łączyć to z opanowaniem przez Auchan trudnej sytuacji w wielu przejętych od Metro AG sieci hipermarketów Real. Z których część nadal przynosi straty, ale wiele z tych placówek poprawia sprzedaż. Jednocześnie Carrefour i Tesco, a także E.Leclerc systematyczne pracują nad bardziej przyjaznymi konceptami hipermarketów, które będą nie tylko oferować niskie ceny i bogaty asortyment, ale także odpowiednią atmosferę i wygodę zakupów.
Eksperci są zdania, że hipermarkety będą systematycznie tracić udziały w polskim rynku handlowym, na rzecz dyskontów, supermarketów i sklepów convenience. Obecnie udziały hipermarketów w krajowym rynku detalicznym sięgają ok. 11-12 proc.
11