Hipermarkety kontratakują przed świętami. Walczą o klienta z dyskontami swoimi największymi atutami
Od początku pandemii sieci handlowe – działające w różnych formatach – podkreślają w swojej komunikacji, że zakupy w ich placówkach są bezpieczne oraz wdrożyły szereg zabezpieczeń, które mają śrubować wszelkie normy. Nie inaczej było w przypadku hipermarketów. Jednak te zaczęły komunikować też atut, który posiadają na wyłączność – ogromną powierzchnię, która ułatwia zachowanie dystansu społecznego. Duży format ponownie kusi też możliwością kupienia wszystkiego w jednym miejscu.
– W pandemii powierzchnia hipermarketów jest dużym atutem, ponieważ daje większy komfort zakupów poprzez lepsze dystansowanie klientów oraz unikanie kolejek, które mogą tworzyć się przed mniejszymi sklepami – mówi Tereck Ouaibi, dyrektor generalny sieci Carrefour Polska.
W podobnym tonie wypowiada się także Małgorzata Piekarska, dyrektor w Auchan Retail Polska, która podkreśla, że duża powierzchnia, a co za tym idzie większa liczba kas, pozwala obsłużyć większą liczbę klientów w tym samym czasie, a także poprawić płynność i skrócić czas przebywania w sklepie. To szczególnie ważne w szczycie przedświątecznych zakupów.
Dodatkowo większa powierzchnia, to także mniejsze prawdopodobieństwo bezpośredniego kontaktu z osobą zakażoną podczas realizowania swojej ścieżki zakupowej. Inaczej niż w małych placówkach.
– Tam, ze zrozumiałych względów, ciężej jest utrzymać odpowiedni dystans pomiędzy klientami, alejki w takich sklepach są węższe, stąd też ryzyko bliższego i bezpośredniego kontaktu z innymi klientami jest większe – zaznacza Patrycja Sienkiewicz-Nowak, dyrektor handlowa sieci E.Leclerc.
Pod jednym dachem
Pandemia przyniosła konkretne zmiany w nawykach konsumenckich. Do sklepów chodzimy rzadziej, kupujemy więcej podczas jednorazowej wizyty, niekoniecznie chcemy odwiedzać wiele różnych placówek. To oznacza, że na powrót na znaczeniu zyskuje podupadający ostatnimi laty atut hipermarketów – możliwość kupienia wszystkiego w jednym miejscu.
Dodatkowo hipermarkety to często sklepy zlokalizowane w galeriach handlowych. Biorąc pod uwagę, że w tego typu obiektach znajdują się też punkty usługowe, takie jak fryzjer, kosmetyczka czy pralnia okazuje się, że przeciętny konsument wszystkie sprawy będzie mógł załatwić w obrębie stosunkowo niedużej powierzchni, bez konieczności przemieszczania się w różne części miasta.
Jednocześnie w dobie pandemii hipermarkety zdecydowanie przyspieszyły z transformacją modeli dostaw i jeszcze mocniej rozwinęły usługę click&collect, a także bezpośredni dowóz do klientów.
– Hipermarkety Carrefour są w stanie rozwijać usługi dodatkowe, takie jak click&collect, również z opcją dla tzw. last mile w postaci dostaw błyskawicznych Carrefour Sprint. W tym rozwiązaniu do przygotowania zamówień włączona jest obsługa hipermarketu, co znacznie zwiększa zasięg e-grocery w Carrefour – dodaje Tereck Ouaibi.
Walka na asortyment
W okresie przedświątecznym w przypadku hipermarketów na znaczeniu zyskuje także atut szerokiego asortymentu. Co prawda w tym roku nie należy spodziewać się organizacji rodzinnych przyjęć, nie zmienia to jednak faktu, że konsumenci oprócz produktów z podstawowych grup, kupią również rzeczy, po które na co dzień raczej nie przychodzą.
– W przypadku hipermarketów oferta asortymentowa jest zdecydowanie szersza i bardziej kompleksowa, porównując je z mniejszymi sklepami, np. osiedlowymi. Na sklepowych półkach w hipermarketach można znaleźć łącznie ponad 40 tysięcy różnego rodzaju produktów. Dzięki temu duże sieci handlowe mogą zaoferować swoim klientom większy wybór poszczególnych grup produktów – mówi Sienkiewicz-Nowak.
Hipermarket to także większy wybór artykułów przemysłowych, a te w okresie bożonarodzeniowym mogą notować wyraźne wzrosty. To nie tylko świąteczne ozdoby, ale również artykuły do utrzymania czystości w domach, artykuły wyposażeniowe czy odzież.
– W hipermarkecie klienci mogą w jednym miejscu zaopatrzyć się w korzystnych cenach w niezbędne produkty: od artykułów spożywczych, przez produkty przemysłowe, kosmetyki, chemię gospodarczą, ubrania, obuwie, zabawki, artykuły szkolne, karmę i akcesoria dla zwierząt, artykuły do domu, aż po urządzenia AGD i RTV. Warto także zwrócić uwagę na bogatą, rozbudowaną ofertę produktów sezonowych w hipermarketach – mówi Małgorzata Piekarska.
Bezpieczeństwo ponad wszystko
Hipermarkety nie zapominają również o rzeczy najważniejszej dla konsumentów w obecnych czasach, czyli bezpieczeństwie. Stacje do dezynfekcji rąk, szyby z pleksiglasu, częsta dezynfekcja stanowisk kasowych oraz wózków, a także komunikaty głosowe o konieczności zakładania maseczki to absolutna konieczność.
– Przypominamy naszym klientom o konieczności zachowania dystansu, montując naklejki na podłodze przed kasami. Wszystkie kasy, stoiska i koszyki są regularnie dezynfekowane przez naszych pracowników – zaznacza Patrycja Sienkiewicz-Nowak.
Hipermarkety duży nacisk położyły też na „covidowy” asortyment.
– Auchan oferuje największy wybór środków ochrony osobistej na polskim rynku. Na półkach naszych sklepów dostępnych jest blisko 75 artykułów, w tym płyny, żele i mydła antybakteryjne, środki antybakteryjne do powierzchni i do prania. Klienci znajdą również bogatą kolekcję maseczek w przystępnych cenach, w tym jedno i wielorazowego użytku, a także maseczki dla dzieci. Dostępne są również przyłbice. Cały asortyment wyłożony jest w jednym miejscu, w dedykowanej alejce w każdym sklepie – podkreśla Małgorzata Piekarska.
Jak to przełoży się na sprzedaż hipermarketów w okresie świątecznym. Ten kanał musi jeszcze przejść wiele zmian, aby ponownie zyskać w oczach konsumentów w perspektywie długofalowej. Jednak pandemiczna sytuacja może wbrew pozorom dobrym punktem wyjścia.
8