30.04.2018/12:32

Hurt się konsoliduje, bo musi. Co czeka rynek?

W Polsce działa około 3900 hurtowni FMCG, jednak – podobnie jak w przypadku sklepów – również na tym rynku
widać spadek liczby mniejszych, niezależnych operatorów. Zdecydowanym liderem całego sektora pozostaje Eurocash, którego udziały zwiększyły się w 2017 roku do 27,2 proc.


W latach 90. ubiegłego wieku nagłe zapotrzebowanie rynku na wszelkie towary spowodowało powstanie tysięcy większych i mniejszych hurtowni. To dzięki nim było możliwe zaopatrzenie sklepów zarówno w dużych miastach, jak i w odległych miejscowościach.

W szczytowym okresie liczba hurtowni spożywczych przekraczała 10 000, jednak już pod koniec ostatniej dekady XX wieku widoczne stały się dwie tendencje: specjalizacja (powstawały hurtownie napojowe, tytoniowe, alkoholowe, nabiałowe itp.) oraz wzrost jednych firm i zamykanie innych. To wtedy powstały takie przedsiębiorstwa, jak Eldorado (dziś Emperia), Bać-Pol, Eurocash czy KDWT (należy do Eurocashu).

W kolejnych latach dały o sobie znać takie zjawiska, jak szybki rozwój handlu nowoczesnego (najpierw hiper-i supermarketów, a następnie sieci dyskontowych), który spowodował kurczenie się rynku tradycyjnego i zmniejszanie liczby sklepów spożywczych oraz dynamiczny rozwój systemów franczyzowych. Jednocześnie duże sieci handlowe, a także firmy franczyzowe zaczęły inwestować miliardowe kwoty we własne centra logistyczne, skutecznie eliminując hurtownie z łańcucha dystrybucji.

Również dziś negatywny wpływ na rynek hurtowy ma wciąż zmniejszająca się liczba sklepów małoformatowych, dla których hurtownie są głównym źródłem zaopatrzenia. Aby utrzymać stabilny wzrost, najsilniejsze firmy i grupy hurtowe decydują się na łączenie sił i zwiększanie zasięgu geograficznego. Równolegle wspierają konsolidację detalu, aby w ten sposób zapewnić sobie zbyt. Szukają również klientów w tzw. kanałach alternatywnych, jak biura, kioski, sklepy na stacjach benzynowych czy HoReCa (hotele, restauracje, catering).
 

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.