06.12.2019/11:16

Ikea wprowadza miesięczny, pełnopłatny urlop ojcowski

Ikea uważa, że każdy rodzic powinien mieć równą szansę spędzenia z dzieckiem najważniejszych chwil życia. Zdaniem sieci, zmiana podejścia do urlopów rodzicielskich jest niezbędna, aby zapewnić jednakowe możliwości i pozytywne zmiany w społeczeństwie. W przyszłości może skutkować to zrównoważonym podejściem do pełnienia ról opiekuńczych w rodzinie. Ikea chce to umożliwić i jako jedna z pierwszych w Polsce wprowadza dodatkowy miesiąc w pełni płatnego urlopu ojcowskiego.

Urlop dla ojców zostanie wprowadzony w Ikea od 1 stycznia 2020 roku i obejmie dzieci urodzone po tej dacie. Każdy tata będzie miał do dyspozycji dodatkowe 4 tygodnie pełnopłatnego urlopu, który można wykorzystać w całości, bądź w podziale dwa razy po 2 tygodnie. Ze świadczenia można skorzystać w dowolnie wybranym przez siebie momencie, jednak nie później niż do 18 miesiąca po narodzinach dziecka.

– Jesteśmy dumni, że jako jedni z pierwszych w Polsce wprowadzamy płatny miesiąc urlopu ojcowskiego. Chcemy wspierać różne grupy naszych pracowników, w tym rodziców, aby łatwiej było im pogodzić pracę z rolą rodzica, sposobem wychowania oraz opieką nad dzieckiem. Wierzymy, że to rozwiązanie pozwoli budować wspierające środowisko pracy oparte na poczuciu wspólnoty, różnorodności i włączaniu – zapewnia Michał Pióro, dyrektor ds. Zarządzania Ludźmi i Kultury Organizacji.

Badania wskazują, że ciągle to 94 proc. kobiet zostaje z dzieckiem w domu, a tylko 6 proc. mężczyzn decyduje się na taką opiekę. Częstsze wykorzystanie urlopu przez matki i związane z tym absencje to jedna z przyczyn różnic w płacach kobiet i mężczyzn na świecie. W konsekwencji powoduje to mniejsze możliwości rozwoju zawodowego młodych mam lub rezygnację z awansu. Sytuacja ta jest często wyzwaniem dla rodziców i stanowi błędne koło. Istotne jest więc, aby wdrażać inicjatywy, które będą odpowiedzią na ten problem.

W Polsce, pierwsze 14 tygodni urlopu macierzyńskiego przeznaczone jest wyłącznie dla matki. Ojcowie mają do swojej dyspozycji 2 tygodnie z tytułu urlopu ojcowskiego. Łącznie rodzice mają do wykorzystania 52 tygodnie na opiekę nad dzieckiem, z czego 20 tygodni to urlop macierzyński, a pozostałe 32 tygodnie to urlop rodzicielski. Ten drugi jest do podziału między rodziców. Jednak zaledwie 6 tygodni urlopu rodzicielskiego jest pełnopłatnych (100 proc.), a pozostałe są płatne tylko w 60 proc. Dlatego, w przypadku, gdy to ojciec jest głównym żywicielem rodziny lub zarabia więcej, zazwyczaj nie korzysta on z tej możliwości.

Widoczna zmiana świadomości społeczeństwa pokazuje jednak, że coraz więcej mężczyzn, już od momentu narodzin dziecka, chce brać czynny udział w jego wychowywaniu. Od stycznia do września tego roku 150,3 tys. ojców, czyli o 2,4 tys. więcej niż w roku 2018, wykorzystało przysługujący im urlop ojcowski . Już te dwa tygodnie, a w przypadku ojców-pracowników Ikea dodatkowo cztery, zwiększają ich udział w wychowywaniu dziecka i pozwalają od niemal pierwszych chwil na budowanie silnej więzi z maleństwem. Jednocześnie dają również szansę na zwiększenie aktywności zawodowej mam powracających po urlopie macierzyńskim do pracy.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.