13.10.2021/14:55

Inicjator zakazu handlu w niedziele chce skracać godziny otwarcia sklepów w tygodniu!

Jeszcze nie zostały sfinalizowanie prace nad uszczelnieniem ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele, a już główny pomysłodawca przepisów o niedzielach występuje z kolejnymi, jeszcze dalej idącymi postulatami. Tym razem chce, by sklepy w żaden dzień tygodnia nie mogły działać do późnych godzin wieczornych.

Z postulatem tym wystąpił Alfred Bujara, szef sekcji handlowej NSZZ Solidarność. W trakcie posiedzenia Parlamentarnego Zespołu na rzecz Rozwoju i Promocji Polskiego Handlu związkowiec przekonywał obecnych na sali posłów oraz wiceminister pracy Olgę Semeniuk, że sklepy w Polsce otwarte są zbyt długo i należy to zmienić.

- Przecież na Zachodzie i w Europie Środkowej są ograniczone możliwości otwarcia sklepów. U nas nie - mówił Alfred Bujara. - Tam po godzinie w niektórych krajach 20, w niektórych 21, może się otworzyć tylko malutki sklep. O 18.30, teraz o 19, jak państwo wiecie, w Brukseli sklepy się zamykają. U nas mogą (handlować - red.) nawet i całą noc - uzasadniał Bujara.

Jak powiedział, wprowadzenie takiego rozwiązania w Polsce "pomogłoby małym sklepom". Choć przedstawciel Solidarności nie przyznał tego wprost, to jednak z jego wypowiedzi można wysnuć wniosek, że regulacje nie obejmowałyby najmniejszych placówek handlowych. Nie wiadomo jednak, gdzie leżałaby granica.

Bujara opowiadał w Sejmie, że pracownicy dyskontów i hipermarketów są zbyt mocno obciążeni pracą i przez to przemęczeni. Zwrócił uwagę na fakt, że liczne sieci handlowe w trakcie pandemii wydłużyły godziny otwarcia sklepów czasowo lub na stałe. Nie wspomniał jednak, że zwykle była to odpowiedź detalistów na... zakaz handlu w niedziele. Kiedy indziej sklepy czyniły to w okresach przedświątecznych lub okresach lockdownów.

- Stworzyliśmy fabryki kalek, które budżet państwa i my później jako społeczeństwo bierzemy na utrzymanie, bo rekonwalescencja, leczenie, pozostają w gestii państwa - tak skomentował Alfred Bujara kwestię kondycji fizycznej pracowników handlu, zwłaszcza wielkopowierzchniowych sklepów.

Dopytywany przez portal wiadomoscihandlowe.pl o to, od której konkretnie godziny sklepy powinny być zamknięte i których placówek powinno to dotyczyć, a których nie, Alfred Bujara odmówił komentarza.

Na pomyśle ustawowego skrócenia godzin pracy sklepów nie zostawia suchej nitki Renata Juszkiewicz, prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji. - Nie popieramy tego pomysłu, to zła propozycja. Wydłużone godziny pracy to wyjście naprzeciw oczekiwaniom konsumentów. Szczególnie w okresie pandemii, gdy bezpieczeństwo i komfort klientów są szczególnie ważne, istotna jest możliwość zrobienia zakupów w wygodnej dla konsumenta porze dnia - mówi Juszkiewicz portalowi wiadomoscihandlowe.pl.

W podobnym tonie wypowiada się Maciej Ptaszyński, dyrektor generalny i wiceprezes Polskiej Izby Handlu. - Absolutnie jesteśmy przeciwni tego rodzaju pomysłom. Polacy przyzwyczaili się do tego, że mogą zrobić zakupy również w godzinach wieczornych, co wynika między innymi z trybu życia, zwłaszcza w większych aglomeracjach. Jako PIH bardzo wyraźnie krytykowaliśmy kwestię ograniczeń możliwości zakupów w godzinach wieczornych przy okazji  wprowadzania nocnej prohibicji, która weszła w życie kilka lat temu i obowiązuje w niektórych gminach - mówi Ptaszyński portalowi wiadomoscihandlowe.pl.

Przedstawiciel PIH nawiązuje do nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, która nadała samorządom uprawnienie do wprowadzania zakazu sprzedaży alkoholu w godzinach od 22 do 6 rano (zakres godzinowy może być węższy, ale musi się mieścić w tym przedziale). Przepisy te weszły w życie pod koniec stycznia 2018 r.

Jak wynika z danych Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, przez pierwsze dwa lata z nowego uprawnienia postanowiło skorzystać jedynie niespełna 200 gmin (na ok. 2,5 tys. gmin istniejących w Polsce). W 2018 r. na ograniczenie wieczornej i nocnej sprzedaży alkoholu zdecydowały się 162 gminy, a w roku kolejnym jeszcze mniej, bo zaledwie 32. Jedynie co piąta z nich była gminą miejską.

Dodaj komentarz

36 komentarzy

  • pracujący w niedziele 19.10.2021

    @polak, to nie jest żaden wstyd i hańba. @nickt napisał prawdę. Wstyd i hańba to jest, żeby narzekać na swoje życie i nic z tym nie robić, żeby swoje życie poprawić.

  • polak 18.10.2021

    @aika napisała prawde , jak ci nie wstyd @nickt tak trollować kobietę wstyd i hańba

  • Nickt 18.10.2021

    @Aika To zatrudnij się w Biedronce. Tam nie ma drabin. Albo podnieś kwalifikacje i znajdź inną pracę. I przestań narzekać. Handel staje się najbardziej roszczeniowy ze wszystkich zawodów, czego wy chcecie właściwie? Inni leżą do góry pępkiem wg. ciebie?

  • Aika 17.10.2021

    Zapraszam do pracy w galerii handlowej.
    Pracujesz od 7.30 do 20 - 21. przy ciężkich kartonach, bieganiu do klientów, po drabinie, układaniu towaru na półkach, sprzątaniu i wielu innych rzeczach do zrobienia ,,na wczoraj''. Na zamianie tylko 2 osoby, a do niedawna 1. Ktoś chętny...?
    Siadają kolana, stopy, kręgosłupy. Po wejściu do domu zasypiam w pół godziny wyczerpana przeciążeniem i ogromnym wysiłkiem fizycznym. Z chęcią skończę pracę szybciej i wyjdę choćby o godzinę szybciej.

  • Joanna 17.10.2021

    Czy ktoś może powstrzymać tego szaleńca? Nikt nikogo nie zmusza do pracy. Jak ktoś chce to nie musi wcale pracować, ale innym niech nie zabrania. Dzisiejsza NSZZ SOLIDARNOSC powinna mieć zakaz używania takiej nazwy. dzsiaj to banda nierobów i politikierów.

  • Joanna 17.10.2021

    Bujarze i Śniadkowi przekazałabym na dwa miesiące do prowadzenia sklep spożywczy, aby zarządzili kosztami - zdaje się, że nie mają o tym minimalnej wiedzy. Ich umysły pozostały w czasach komunistycznych. Jak są tacy szlachetni niech lepiej ruszą temat pensji i warunków pracy w zakładach budżetowych - to tam jest największy problem. Z takim tematem się nie zmierzą bo to nie po linii politycznej.

  • polak 14.10.2021

    @nickt i brawo jasiu

  • Nickt 14.10.2021

    Moim zdaniem sklepy powinny być czynne wyłącznie w poniedziałki, środy i piątki w godz. 10.00-12.00 i 16.00-18.00, natomiast autobusy powinny jeździć wyłącznie w weekendy, straż pożarna czynna w każdy czwartek 8.00-16.00, a szpitale w piątki od 15.00 do 20.00.

  • PRACOWNIK HANDLU 14.10.2021

    @taz nie zapominaj , ze w sklepach tez pracują ludzie tacy sami jak ty.

  • Ada 14.10.2021

    @Rik, ten swój supermarket możesz mieć i otwarty od 8 - 12, zobaczymy ile pociągniesz :)

  • KPX 14.10.2021

    PRL trafił na śmietnik historii. Czas najwyższy aby znalazła się na nim solidarność i każdy związkowiec, który jest nowotworem na zdrowej tkance gospodarki.

  • Dominik 14.10.2021

    Nawiązując do poniższego komentarza chciałbym autorowi przekazać, że nikt mu nie zabrania sklepu wcześniej zamykać ale od innych niech się odpieprzy i pilnuje własnego biznesu.
    "Rik
    14.10.2021
    Bardzo dobra propozycja ,popieram .Sam prowadzę supermarket i uważam ,ze można zamykać te sklepy max o 21.Oczywiście nie spodoba się to dużym korpo.typu biedra.lidl i inne zarazy.Oni by chcieli zarabiać ile wlezie ,bez żadnych skrupułów ,a pajace którzy chodzą na zakupy w nocy czy w niedziele niech na chwile zamieszkają w super wolnym kraju np.Austria ,Belgia etc.to zobaczą ,ze tam tak to funkcjonuje…."

  • Taz 14.10.2021

    To się nazywa wsteczne prądy cywilizacyjne. Może jeszcze wróćmy do sprzedaży alkoholu od 13.00, cen państwowych. Ci Państwo z Solidarności i KPH już się tak kompletnie odkleili od rzeczywistości, że jak mawiał Longinus Podbipięta 'słuchać hadko'. Mamy do cholery XXI i to już trzecią dekadę. Ludzie żyją inaczej niż 50 lat temu. Mamy internet zakupy na odległość, ludzie pracują często do późnych godzin. Handel ma być usługą łatwo dostępną dla wszystkich. Może jeszcze pan Bujara zaproponuje powrót do kartek na mięso. Nie ma już powrotu do tego co było. Trzeba patrzeć w przyszłość a nie opowiadać farmazony jak tu przywrócić czasy które już odeszły. Konkurencję trzeba prześcignąć - uciekać do przodu a nie zaciągać hamulec cywilizacyjny.

  • Rik 14.10.2021

    Bardzo dobra propozycja ,popieram .Sam prowadzę supermarket i uważam ,ze można zamykać te sklepy max o 21.Oczywiście nie spodoba się to dużym korpo.typu biedra.lidl i inne zarazy.Oni by chcieli zarabiać ile wlezie ,bez żadnych skrupułów ,a pajace którzy chodzą na zakupy w nocy czy w niedziele niech na chwile zamieszkają w super wolnym kraju np.Austria ,Belgia etc.to zobaczą ,ze tam tak to funkcjonuje….

  • Bolo 14.10.2021

    Ja za to chcę, żeby Bujara przestał gadać takie bzdury i odszedł. Czas najwyższy, żeby na tym stanowisku znalazł się ktoś, kto zwróci uwagę na prawdziwe problemy branży, m. in. pracowanie ponad godziny za symboliczny dodatek, niezapewnienie należytych warunków pracy, kantowanie na dodatkach za pracę w nocy czy ponad godziny, zatrudnianie poniżej minimalnej stawki. To są największe problemy branży i jej pracowników, a jaśniepan Bujara je bagatelizuje.

  • ... 13.10.2021

    Panie B(F)ujara - niedoczekanie! Takimi działaniami rozwala się polski handel i odbiera się Polakom nie tylko możliwość robienia zakupów w godzinach wieczornych, ale i odbiera się pracownikom sklepów... ich pracę, bo za tym pójdą zwolnienia.

  • Agata 13.10.2021

    Przecież ten facet nigdy nie skalał się pracą ,obibok ,leń i politykier.

  • x 13.10.2021

    Bujara, idź do normalnej pracy i przestań obiboku pogrążać nazwę i logo "Solidarności". Sporo osób nie pracuje do 15 czy 16, tylko do późnego wieczora. Ale co wy o tym możecie "związkowcy' wiedzieć...

  • x 13.10.2021

    Bujara, idź do normalnej pracy i przestań pogrążać nazwę i logo "Solidarności".

  • SZOK 13.10.2021

    Bujara BUJAJ się!!! siedzi palant za biurkiem i zastanawia się co by tu jeszcze sp....ić

  • so 13.10.2021

    Tak kretyński pomysł, że aż brak słów. Solidarność potrafi tylko to robić czyli postulować o ograniczenie handlu. Nic innego nie potrafią.

  • Nick 13.10.2021

    jak można mieć takie debilne pomysły, on to chyba robi specjalnie, nikt nie jest taki głupi

  • zdziwiony 13.10.2021

    Pytam dlaczego Poczta Polska może byc otwarta w niedziele a jest zamknięta, dlacze w sobotę juz o 12 jest zamknięta, a w tygodniu juz o 19 jest zamknięta. Kiedy mam odebrać awizo gdy cały tydzień pracuję ? Bo co państwowa firma nie musi być frontem do klienta !

  • polak 13.10.2021

    a kogo to obchodzi @nickt noc jest od spania

  • Miki 13.10.2021

    To co, w tygodniu też mam chodzić do kościoła?

  • moya 13.10.2021

    pod zabke dziala

  • Nickuś 13.10.2021

    Solidarność to przystawka pisu. Aparatczycy obu tych instytucji oderwali się od rzeczywistości , pewnie nie muszą stać w kolejkach bo mają od tego gorszy sort, nie jest też ich problemem kasa bo ta płynie do nich szerokim strumieniem. A co do Brukseli i innych krajów zachodnich to przecież zgodnie z propagandą pisu nie powinniśmy ich naśladować ani wdrażać ich rozwiązań, dlaczego ten pseudodziałacz chce być sługusem Zachodu na kolanach ?

  • Tubylec 13.10.2021

    Panie Bujara, bujaj się pan! Nie każdy jest "działaczem" i pracę kończy o 15. Jak zakupy mają robić przed lub po pracy stewardessy, kierowcy komunikacji miejskiej, pociągów, lekarze, pielęgniarki, pracownicy kin, hoteli, mediów, strażacy, wykładowcy ze studiów wieczorowych, pracownicy fabryk i wszyscy inni, którzy nie pracują od 9 do 17? Puknij się pan w durny łeb

  • Nickt 13.10.2021

    Jeżeli intencją jest ograniczyć handel alkoholem (co akurat jest dobrym pomysłem) to wystarczy globalnie zabronić sprzedaży alkoholu w sklepach np. po godzinie 20.00 i temat zamknięty, a nie wyłączać całe sklepy i powodować kolejne utrudnienia dla ludzi oraz psuć łańcuchy dostaw, co wygeneruje kolejne straty! A osobiście np. odbieram przesyłki w Żabce, zawsze późnym wieczorem, po 22.00, nie życzę sobie utrudnień w tej kwestii.

  • Nickt 13.10.2021

    Małe sklepiki z wódeczką i piwkiem będą miały pozwolenie na handel nawet do rana. Ciekawe czy też ma kilka(naście) takich, a może planuje otworzyć?

  • Justyna 13.10.2021

    Zawsze powtarzam i zawsze się to potwierdza, że Solidarność to rak którego trzeba jak najszybciej wyciąć bo ma tendencję do przerzutów.

  • kolo 13.10.2021

    ładnie się urządził, nie? gabinecik, biureczko, komputer... w takich warunkach nic tylko wymyślać coraz większe bzdury

  • Suweren 13.10.2021

    Debilu skończony! kiedy mają zrobić zakupy ludzie którzy uczciwie zapier...ją od rana do wieczora?

  • Praktyk 13.10.2021

    ludzie po pracy nie beda mogli zrobic zakupow, wiec w sobote bedzie armagedon. To pomoze wirusom. Na pewno juz radosc wsrod producentow szczepionek

  • Nick123 13.10.2021

    Dyskonty będą zamknięte od 19 żeby cały czas były kolejki, ale "Alkohole24" będą pracowali. Lepiej by te ostatnie zamknęli.

  • Nickt 13.10.2021

    To już jest szczyt wszystkiego. Co za psychol.

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także