21.05.2021 / 09:14
StoryEditor

Innogy Polska: Nasz biznes opiera się na ekologii

innogy Polska: Nasz biznes opiera się na ekologii (Shutterstock)
Troska o środowisko i wynikająca z niej konieczność wdrażania rozwiązań proekologicznych nigdy nie były bardziej istotne. Z każdym rokiem zyskujemy większą świadomość w temacie zmian klimatycznych i coraz chętniej podejmujemy działania mające im przeciwdziałać. W raporcie „Zielone miasta i gminy. Inwestycje proekologiczne w sektorze publicznym, usługowym i mieszkaniowym” opracowanym przez innogy Polska zaprezentowano inicjatywy, które powstały w odpowiedzi na potrzeby konsumentów i w trosce o środowisko. Małgorzata Eull, Dyrektor pionu klienci biznesowi w Innogy Polska, opowiedziała nam jakie wnioski płyną z tej publikacji.

Jakie jest nastawienie Polaków do działań na rzecz środowiska?

Jak wynika z przeprowadzonego przez innogy badania zmiany klimatu i degradacja środowiska to tematy ogromnie ważne dla Polaków (82 proc. badanych). Większość z nas boi się konsekwencji zmian klimatu i uznaje je za realne zagrożenie dla siebie i bliskich, a największy strach przed nimi odczuwają młodzi ludzie. Problemem na który zwraca uwagę aż 91 proc. badanych jest zanieczyszczenie powietrza i smog, ale ta sama grupa jako równie ważny problem wskazuje segregacje śmieci. Polacy są gotowi na wprowadzanie zmian i prawie co czwarty ankietowany chciałby włączyć się w działania proekologiczne.

Większość czyli 71 proc. osób spośród biorących udział w badaniu uważa jednak, że najpierw to instytucje publiczne powinny zająć się wprowadzaniem proekologicznych zmian, zaś prawie połowa czyli 48 proc. wskazuje na dużą rolę biznesu. Zdaniem większości to firmy i instytucje publiczne powinny finansować rozwiązania proekologiczne. Warto podkreślić, że aż 64 proc. Polaków przygląda się działaniom firm i ma dla nich znacznie fakt, czy dana firma lub instytucja publiczna prowadzi działalność z poszanowaniem środowiska. Wpływa to na decyzje dotyczące zakupu produktów lub korzystania z usług. Oznacza to, że podmioty, które nie wykazują zainteresowania ekologią, mają coraz mniejsze szanse na zainteresowanie konsumentów.

Obecnie wdrażanie szeroko zakrojonych działań proekologicznych jest nie tylko modnym trendem, ale koniecznością dla biznesu, niezależnie od branży. Zwracamy uwagę również na zaangażowanie firm i instytucji w ekologię w kontekście poprawy warunków mieszkaniowych i najbliższego środowiska. Prawie trzy czwarte mieszkańców naszego kraju twierdzi, że działania proekologiczne prowadzone przez instytucje publiczne i firmy w miejscu, w którym mieszkają, mogą wpłynąć na jego atrakcyjność. Tylko połączenie sił wszystkich podmiotów funkcjonujących na rynku może przynieść zauważalne efekty.

Co musi się zmienić, żeby transformacja ekologiczna w naszym kraju przebiegała szybciej?

Prawie dwie trzecie Polaków twierdzi, że jest gotowa osobiście brać udział w działaniach proekologicznych, nawet, jeśli będzie to wymagało ponoszenia kosztów (42 proc.). Zielona rewolucja powinna zacząć się od współpracy sektora publicznego i prywatnego. W najbliższych latach na takie działania zostaną przeznaczone znaczne środki z Funduszy Europejskich i rządowych.

Największym wyzwaniem jest efektywne ukształtowanie Krajowego Planu Odbudowy, Umowy Partnerstwa oraz krajowych i regionalnych programów służących realizacji ich założeń, tak by nie zmarnować ani złotówki. Warto przy tym pamiętać, że choć łatwiej jest planować kilka wielkich inwestycji, to tysiące małych inicjatyw, przeprowadzanych na poziomie lokalnym, może przynieść równie duże korzyści. 

Jakie działania na rzecz środowiska podejmuje biznes?

Firmy coraz chętniej podejmują działania na rzecz ochrony środowiska. Z jednej strony działania proekologiczne wspierają wizerunek i zabezpieczają uwagę i lojalność klienta. Z drugiej strony są spełnieniem obowiązków i obostrzeń prawnych, a także – oczekiwań pracowników.

Rosnąca świadomość ekologiczna w społeczeństwie przekłada się na postrzeganie pracodawcy. Pracownicy oddolnie wpływają na podejście przedsiębiorstw do realizacji swojej misji i wizji z poszanowaniem środowiska. Przekłada się to na z pozoru małe inicjatywy, takie jak oszczędność papieru, efektywne używanie energii, zmiana nawyków, ale też na działania większe, jak budowanie strategii prośrodowiskowych, czy wewnętrzne programy.

Przykładem może być wdrożony przez nas program innogy goes green, którego celem jest angażowanie klientów i pracowników w działania na rzecz ekologii. Wszystko to ma wpływ na ograniczenie śladu węglowego i emisji CO2. Innym częstym kierunkiem w ostatnich latach jest lokowanie biur w budynkach ekologicznych lub samowystarczalnych. Finalnie przekłada się to na coraz większe zainteresowanie inwestycjami proekologicznymi.

Które z inwestycji mogą stanowić inspiracje dla innych?

Zwróćmy uwagę, że inspirację mogą stanowić nie tylko nowe inwestycje, ale też modernizacje i udoskonalanie już istniejących obiektów. Takie działania podejmuje coraz więcej gmin. Przykładem może być budowa zero energetycznego centrum rekreacji w Markach czy samowystarczalnego energetycznie parku wodnego w Tychach, który wykorzystuje energię odnawialną wytwarzaną w sąsiedniej oczyszczalni ścieków.

Samorządy podejmują też inne inicjatywy, takie jak ekologiczny komisariat policji w Korszach, który jako jedyny w Polsce wyposażony został we własną stację ładowania pojazdów. Kolejny przykład to termomodernizacja głównego gmachu Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie z wymianą oświetlenia na inteligentne, które umożliwia sterowanie wydajnością, co powoduje znaczne oszczędności dla uczelni. Jak więc widać, inwestycje proekologiczne to nie tylko inwestycje w środowisko, ale również sposób na korzyści ekonomiczne.

Regułę tę zauważa również biznes. Poczta Polska wprowadziła do swojej floty auta elektryczne. Innym przykładem z branży logistyki jest wdrożenie proekologicznych rozwiązań w firmie No Limit, która nie tylko postawiła na flotę samochodów dystrybucyjnych zasilanych przez alternatywne paliwa, ale stworzyła również obiekt magazynowy w formule BTS, korzystający ze źródeł odnawialnych.

Jedną z wielu firm z sektora retail, które postanowiły wesprzeć zielone inwestycje jest Żabka Polska. Stworzyła pierwszy sklep w 100 proc. zasilany zieloną energią. Jest to miejsce, w którym firma – często jako pierwsza na świecie – testuje przyjazne środowisku rozwiązania. W naszym raporcie prezentujemy jeszcze wiele innych rozwiązań, choćby tych z branży nieruchomości. Inwestycje proekologiczne pozwalają na ograniczenie emisji CO2 i śladu węglowego, ograniczenie zużycia wody, energii czy odpadów. Dzięki każdemu kolejnemu wdrożeniu tworzymy czyste i bezpieczne środowisko i przyszłość dla następnych pokoleń.

 

Jakie działania proekologiczne podejmuje Państwa firma?

Nasz biznes opiera się na ekologii, począwszy od ofert dla klientów indywidualnych, którzy mogą przykładowo korzystać z energii z zielonym certyfikatem, czyli pochodzącej z OZE, a kończąc na optymalizacji energetycznej dla dużych podmiotów biznesowych i administracyjnych. Niezmiennie od wielu lat angażujemy się w rozwój elektromobilności, dysponując obecnie jedną z największych sieci stacji ładowania pojazdów elektrycznych.

Działamy również w sektorze fotowoltaiki, instalując co roku panele na setkach domów, obiektów przemysłowych i w gospodarstwach rolnych. Do propozycji klientów zawsze podchodzimy holistycznie, ponieważ wiemy, że tylko rozwiązania uwzględniające wszystkie potrzeby obiektu, takie, jak np. wykorzystanie kogeneracji i paneli fotowoltaicznych w zakładzie produkcyjnym dadzą oczekiwany efekt prośrodowiskowy i ekonomiczny.

Działania biznesowe wspieramy w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu. Realizujemy programy angażujące lokalne społeczności oraz edukacyjne, takie jak program Liczę się z energią w którym prezentowaliśmy uczniom, jak zmieniać swoje nawyki tak, by zużycie energii było jak najbardziej efektywne i jak najmniej negatywne dla środowiska. Staramy się również zachęcać Polaków do własnych inicjatyw ekologicznych.

W zeszłym roku realizowaliśmy kampanię EKOenergia na Start!, dzięki której wiele osób miało szansę na realizację swoich projektów ekologicznych w różnych miejscach kraju. Zdarza się również, że łączymy promocję produktów okołoenergetycznych z akcjami edukacyjnymi, jak miało to miejsce w przypadku Zero Emission Store, który pokazywał mieszkańcom jak duży jest poziom smogu w Warszawie i uświadamiał, dlaczego warto inwestować w zieloną energię.

Staramy się również prowadzić działania edukacyjne i proekologiczne w obszarze biznesu. Jednym z nich jest nasz autorski podcast innogy ON AIR w którym przedstawiciele różnych branż rozmawiają o tym, jak sprawić, by poszczególne sektory gospodarki, takie jak przemysł, czy nieruchomości były bardziej ekologiczne i efektywne energetycznie.

Biznes i ekologia obecnie są ze sobą nierozerwalnie związane i myślenie o środowisku, zrównoważonym rozwoju powinno być wpisane w każde działanie biznesowe. Dlatego także i w innogy będziemy w coraz większym stopniu stawiać na tego typu rozwiązania. Planujemy zwiększać promocję naszych produktów pro ekologicznych, a także zwiększyć nacisk na działania wewnętrzne i zewnętrzne wspierające środowisko.

 

25. kwiecień 2024 13:43