08.03.2019/09:38

IV Kongres Mięsny 2019: Relacja z debaty "Nowe strategie i innowacje w branży mięsnej"

Rynek producentów mięsa i wędlin do tej pory niespecjalnie stawiał na duże projekty inwestycyjne, zwłaszcza pod kątem innowacji produktowych. Teraz musi się to zmienić – wynika z debaty pt.: Nowe strategie i innowacje w branży mięsnej zorganizowanej podczas Kongresu Mięsnego 2019.

Najbardziej innowacyjne firmy z branży mięsnej w większe projekty inwestycyjne weszły dopiero niedawno. Ich skala czasami zaskakuje. Przykładowo, ZM Wierzejki rozpoczęła budowę dużego laboratorium badawczego za 70 mln złotych. – Szukaliśmy niszy rynkowych w mięsie białym – tłumaczył Adam Zdanowski, współwłaściciel, ZM Wierzejki.

Jak zaznaczył, firma poszukiwała różnych możliwości do wyróżnienia się na rynku. – Mieliśmy wątpliwości, czy damy radę konkurować z tuzami, którzy mają dostęp do technologii produkcji od hodowli do sprzedaży. Zaczęliśmy szukać ciekawych pomysłów. Spotkaliśmy panią profesor Agnieszkę Wierzbicką, która miała pomysł na produkcję żywności z kurczaka. Skorzystaliśmy z jej rozwiązań – dodał.

Adam Zdanowski ujawnił, na czym polegać będzie inwestycja. – Chcemy stworzyć produkt convenience z kurczaka, który będzie smakował jak najbliżej tego, co obecnie dostajemy w fast foodach, ale będzie on całkowicie pozbawiony alergenów. Zaczynamy badania, jesteśmy po pierwszym etapie – dodał. Pomysł ZM Wierzejki jest realizowany także pod kątem eksportu do innych krajów Unii Europejskiej.

Poszukiwanie nisz to jedna z najważniejszych strategii w rozwoju firm z branży mięsnych. – Rynek convenience i rynek mięsny bez inwestycji stanie w miejscu. Musimy gonić, bo nie damy rady w konkurencji z dużymi firmami – mówił Grzegorz Zych, wiceprezes, ZM Dobrowolscy.

Jako przykład inwestycji podał rozwój linii ubojowej i rozbojowej. – Najważniejszy jest dostęp do surowców, najlepiej z własnej trzody. Potrzebna jest także stabilizacja i dbałość o jakość produktów – zaznaczył wiceprezes firmy Dobrowolscy.

Jednocześnie producenci z branży mięsnej powinni zwrócić baczną uwagę na rozwój rynku handlu. – Millenialsi pokazują trendy, w których powinniśmy iść. Dlatego convenience to przyszłość branży mięsnej – dodał podczas Kongresu. Niezbędne są inwestycje np. w produkty w opakowaniach. – Ten, kto nie inwestuje, zostanie z tyłu – zaznaczył.

Przykłady firm, które odnoszą sukces w branży pokazują, że kluczowe znaczenie dla powodzenia biznesu jest specjalizacja. Pomogła ona wybić się na rynku. Przepisy na odniesienie sukcesu są różne, dlatego trzeba poszukiwać nowych szans. Jedną z nich jest rozwój projektów technologicznych i informatycznych. Przykładowo, poważnym problemem dla branży mięsnej jest niska rentowność, będąca obecnie pod presją kosztów pracy oraz surowców. Dlatego nawet niewielkie usprawnienia w procesach produkcyjnych pozwalają na generowanie zysków.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.