13.05.2020/15:56

Jak pandemia COVID-19 zmieniła hadel detaliczny w innych krajach Europy? [RAPORT]

Polska Rady Centrów Handlowych opublikowała raport PRCH RRF Crisis, który prezentuje dane dotyczące wskaźników odwiedzalności centrów handlowych, a także informacje o tym, jak z lockdownem radzą sobie inne kraje w Unii Europejskiej. Szerokiej analizie poddano także przyszłość handlu i zmianę zachowań konsumenckich.

Za nami już blisko dwumiesięczny czas „narodowej kwarantanny”. Czas, w którym rynek retail został zachwiany u podstaw, bo jego podstawą są przecież kupujący. Od 13 marca 2020 w Polsce wprowadzone zostają znaczące ograniczenia funkcjonowania obiektów handlowych. Jedynie sklepy z artykułami pierwszej potrzeby (spożywcze, apteki czy drogerie) mogły w dalszym ciągu funkcjonować w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości. Zamknięte zostają również lokale gastronomiczne, którym pozostaje jedynie działalność „na wynos”. Większość punktów usługowych także zostaje zamkniętych.

Jeszcze nigdy branża nieruchomości handlowych nie stanęła przed takim wyzwaniem. Pomimo różnych punktów widzenia stara się zjednoczyć i wypracować wspólne stanowisko, które Polska Rada Centrów Handlowych przedstawia podczas rozmów z Ministerstwem Rozwoju. 29 kwietnia podczas konferencji prasowej premier Mateusz Morawiecki ogłasza, że centra handlowe zostają ponownie otwarte 4 maja. Informacja ta pozwala branży wziąć głęboki oddech, jednak pozostaje pytanie jak centra handlowe i ich najemcy mają funkcjonować? 2 maja 2020 przedstawione zostaje rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń w związku z wystąpieniem stanu epidemii. Na jego mocy od poniedziałku 4 maja 2020, obiekty handlowe o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 mkw. mogą być otwarte, z zachowaniem wspólnie wypracowanych zasad bezpiecznego korzystania z tych obiektów.

Nowa rzeczywistość dla wynajmujących oraz klientów centrów handlowych niesie ze sobą szereg nakazów, których zobowiązani jesteśmy przestrzegać. Polacy zostają zobowiązani do zachowania limitu osób (1 osoba na 15 mkw. powierzchni handlowej) przebywających w obiektach, zakrywania nosa i ust, czy korzystania ze środków ochrony indywidualnej i preparatów do dezynfekcji rąk. Są to jedynie najważniejsze spośród wypracowanych przez branżę, PRCH i władze wytyczne funkcjonowania wielkopowierzchniowych obiektów handlowych.

Powyższym obrazem zmian od przeszło półtora miesiąca żyje branża retail w Polsce. Jak jednak wygląda sytuacja poza naszymi „zamkniętymi” granicami? Polska Rada Centrów Handlowych ściśle współpracuje z instytucjami wspierającymi retail w Europie. Codzienny kontakt z ich przedstawicielami pozwolił na przeprowadzenie badań odnośnie sytuacji kryzysowej m.in. w Portugalii, Włoszech czy Niemczech.

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • Vovo 14.05.2020

    A jak w UA?

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.