11.02.2021/00:04

Jak pandemia wpłynęła na rynek żywności pakowanej w Polsce [ANALIZA]

Pandemia COVID-19 zmieniła nawyki konsumenckie w zakresie kupowania żywności paczkowanej. Jak przekonuje Aleksandras Bacevicius, analityk portalu Packaged Food, w skali globalnej można odnotować trzy kluczowe trendy konsumenckie – zwiększenie roli kanału online, gromadzenie zapasów oraz poszukiwanie produktów zwiększających odporność na zachorowania. Wszystkie trzy zjawiska dotyczą także konsumentów w Polsce.

Na początku pandemii COVID-19 Polacy masowo gromadzili zapasy żywności paczkowanej. Wkrótce ten atak paniki zakupowej nieco ustąpił, ale przez cały 2020 r. wielu konsumentów wciąż utrzymywało duże zapasy w obawie przed możliwymi brakami w zaopatrzeniu. Jak zauważa Aleksandras Bacevicius, analityk, Packaged Food, z początkiem 2021 r. znacząco spadła sprzedaż kategorii, które najbardziej zyskały na tym trendzie – produkty codziennego spożycia, dania gotowe czy oleje jadalne – ponieważ konsumenci stopniowo zmniejszają zapasy w nadziei na to, że w drugiej połowie roku restrykcje sanitarne będą znoszone.

Jednak, zdaniem analityka Packaged Food, wykraczające poza 2021 r. prognozy dla żywności paczkowanej są pomyślne, ponieważ w czasie lockdownów wielu konsumentów przyzwyczaiło się do częstszego gotowania w domu. Polacy coraz chętniej sięgają też po żywność pochodzenia lokalnego – po części z tego powodu, że lokalne łańcuchy dostaw były mniej podatne na zakłócenia, które dotknęły handel międzynarodowy.

Inny powód rosnącej popularności miejscowych produktów spożywczych, to zaufanie polskich konsumentów do krajowej żywności, uważanej za mniej przetworzoną. Polacy są też świadomi wysokiej jakości zarówno surowców użytych do produkcji, jak i finalnych produktów polskiego pochodzenia. Dotyczy to także bardziej niszowych kategorii, takich jak dania gotowe czy zamienniki mięsa. Jako przykład Bacevicius podaje zakłady Sokołów, które szybko poszerzają ofertę mrożonych dań gotowych, a także firmę Kubara, które ostro konkurują wegetariańskimi burgerami Beyond Meat.

Kolejnym trendem związanym z pandemią, który może pozostać z nami na dłużej, jest większe przywiązywanie uwagi do prozdrowotnych właściwości produktów spożywczych. Polacy starają się dbać o zdrowie i odporność na zakażenia dzięki lepszej diecie – priorytetowo traktują naturalnie zdrową żywność paczkowaną, taką jak miód, niektóre przetwory mleczne, oliwa z oliwek czy płatki śniadaniowe.

Lokalni uczestnicy rynku powinni, zdaniem analityka Packaged Food, zwiększać ofertę produktów o naturalnych właściwościach prozdrowotnych, które cieszą się rosnącym zainteresowaniem konsumentów i wpisują się w ogólny trend większej dbałości o zdrowe odżywianie. Na razie w dojrzałych kategoriach, takich jak nabiał, liczba innowacji jest ograniczona. Jedną z nich jest Kefir Kaukazki, oferowany przez OSM Łowicz. To pierwszy kefir zawierający naturalny błonnik, z zawartością laktozy poniżej 1 proc. i ze zmniejszonym dodatkiem cukru.

Jedyną barierą rozwoju rynku żywności o naturalnych właściwościach prozdrowotnych może się okazać ewentualne zmniejszenie siły nabywczej polskich konsumentów – podsumowuje Aleksandras Bacevicius z Packaged Food.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także