24.02.2017/12:18

Jak wygląda sprzedaż Grupy Eurocash w podziale na formaty?

Grupa Eurocash opublikowała wyniki finansowe za IV kw. 2016 r. i podsumowała cały ubiegły rok. Warto przyjrzeć się sprzedaży grupy w podziale na konkretne formaty działające w jej ramach.

Skonsolidowana sprzedaż Grupy Eurocash w 4 kwartale 2016 r. wyniosła 5 340,49 mln zł, co oznacza wzrost o 5,87% rok do roku. W czterech kwartałach 2016 r. narastająco skonsolidowana sprzedaż osiągnęła poziom  21 206,48 mln  zł,  w  porównaniu do  20 318,21 mln  zł  w  tym  samym  okresie poprzedniego roku. Wzrost sprzedaży związany był głównie ze wzrostem sprzedaży towarów do klientów zrzeszonych w sieciach partnerskich oraz franczyzowych. Negatywny wpływ na dynamikę sprzedaży Grupy Eurocash miało natomiast ograniczenie sprzedaży do klientów realizujących wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Bez uwzględniania tej sprzedaży łączne skonsolidowane przychody Grupy Eurocash wzrosły o 7.1% w 4 kwartale i 6.0% w czterech kwartałach narastająco.

Skonsolidowana rentowność brutto na sprzedaży wyniosła 11,26% w 4 kwartale 2016 r. i wzrosła o 0,30 p.p. r/r. W 4 kwartałach 2016 r. narastająco rentowność brutto na sprzedaży wzrosła o 0,37 p.p. r/r i wyniosła 10,30%. Wpływ na wzrost marży brutto miała konsolidacja wyników spółki detalicznej.

EBITDA Grupy spadła w 4 kwartale 2016 r. o 13,57% i wyniosła 159,65 mln zł. W okresie 4 kwartałów 2016 r. narastająco EBITDA wyniosła 440,49 mln zł w porównaniu z 475,63 mln zł w roku poprzednim (spadek o 7,39%). Spadek EBITDA związany był przede wszystkim ze wzrostem wydatków związanych ze strategicznymi projektami mającymi na celu wzmocnienie pozycji niezależnych detalistów w Polsce takimi jak: rozszerzenie oferty dla sklepów Delikatesy Centrum o towary świeże oraz rozwój innowacyjnych formatów sprzedaży detalicznej pod markami Kontigo, 1minute, abc na kołach, Duży Ben. Ponadto na rentowność Grupy negatywny wpływ miał efekt deflacji cen hurtowych przy jednoczesnym wzroście kosztów płac, a także niższa od planowanej efektywność kosztowa hal Cash&Carry otwieranych w ostatnich dwóch latach.

Zysk netto Grupy Eurocash w 4 kwartale 2016 r. był niższy o 35,60 mln zł w porównaniu do 4 kwartału 2015 r. i wyniósł 73,23 mln zł (108,83 mln zł w 4 kwartale 2015 r. ). W czterech kwartałach 2016 r. narastająco zysk netto osiągnął poziom 190,02 mln zł, co oznacza spadek o 40,19 mln zł w porównaniu do roku poprzedniego. Pozytywny wpływ na zysk netto miały niższe koszty finansowe netto (spadek o 22 mln zł), co zostało w części skompensowane przez wyższy podatek (wzrost o 11.88 mln zł).

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.