25.02.2022/12:09

Jakie trendy żywieniowe będą mieć wpływ na zachowania zakupowe i asortyment sklepów

Od dwóch lat obserwujemy zmiany w zachowaniu konsumentów. Zmiany te dotykają formatów sprzedaży tradycyjnej a jednocześnie mamy do czynienia z rozwojem e-commerce. Bez wątpienia wpływ na to miała pandemia i przyspieszona digitalizacja wielu biznesów. Marcin Dobek, prezes Shelfy, które w ramach pozyskanego finansowania unijnego, tworzy dedykowane dla handlu rozwiązanie IT do rekomendacji asortymentu – wskazuje główne trendy żywieniowe:

1) Troska o siebie

Wzrasta świadomość konsumencka na temat odżywiania się i zwracania uwagi na jakościowe, ale droższe produkty. Klienci szukają produktów, które wzmocnią ich odporność (produkty bez sztucznych składników, bogate w witaminy (C, D, B, A czy zdrowe składniki jak jagody, cytrusy, miód, imbir). W związku z tym, wielu detalistów (nie tylko sieci spożywcze, ale nawet drogerie) decyduje się na poszerzenie asortymentu o kategorie superfoods, czy zdrowotnych napojów. Te zmiany dotyczą oferty w takich kategoriach jak słodycze, czekolady, słone przekąski, czy nawet lody, w postaci zdrowszych alternatyw.

Dodatkowo na sklepowych półkach coraz częściej spotkamy roślinne alternatywy dla produktów pochodzenia zwierzęcego. Według raportu „Jak odżywiają się Polacy? Kukuła Healthy Food 2020” co dziesiąty Polak jest na diecie wegetariańskiej, a co 20 na wegańskiej. Dlatego klienci oczekiwać będą dostępności szerokiego asortymentu nie tylko zamienników do mięsa czy mleka, ale również np. warzywne owoce morza czy nabiał z orzechów.

2) Doświadczanie nowości - próbowanie nowych i „starych”smaków

Pandemia sprawiła, że coraz więcej Polaków zaczęło gotować w domu. Zresztą wielu konsumentów postrzega gotowanie w domu jako zdrowsze. Na popularności w sklepach zyskiwały produkty wchodzące w skład kuchni greckiej, amerykańskiej oraz tajskiej, a regał „kuchnie świata” wszedł na stałe do planogramu. W ramach tego trendu rozwija się kategoria przypraw z różnych regionów świata. Równolegle rodacy sięgają po regionalne specjały oraz domowe, dobrze znane przysmaki (zwłaszcza z dzieciństwa).

3) Troska o planetę

Troszcząc się o planetę, klienci zwracają coraz częściej uwagę na ekologiczne opakowanie – co nie dotyczy samego produktu. Za nim stoi również odpowiedzialna produkcja, sposób użytkowania i jego utylizacja. W dużym skrócie, opakowanie eko, to takie, które ma jak najmniejszy ślad środowiskowy. Badanie Tetra Pak Index 2021 wskazuje, że 42% konsumentów świadomie używa mniej plastiku od czasu wybuchu pandemii, a 59% konsumentów unika produktów o nadmiernym opakowaniu.

Wymienione trendy mogą wpłynąć na decyzje właścicieli sklepów, by przemyśleć potrzebę przebudowy asortymentu dla sklepu bądź sieci sklepów.

#Shelfy #Asortyment #Category Management #Zarządzanie Kategorią #Marcin Dobek

 

   

Shelfy Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020, Oś priorytetowa I: Przedsiębiorcza Polska Wschodnia, Działanie 1.1 Platformy startowe dla nowych pomysłów, Poddziałanie 1.1.2 Rozwój startupów w Polsce Wschodniej, prowadzi Projekt p.n.: „Shelfy – Rekomender asortymentu (SaaS) dla sieci handlowych", współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

 

 

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także