19.06.2017/15:32

Jogurty najlepiej sprzedają się rano

Jogurty łyżeczkowe są trzecią pod względem wartości sprzedaży grupą produktów mleczarskich, ale to właśnie one zajmują najwięcej miejsca w lodówce.

Jogurty łyżeczkowe, podobnie jak inne produkty mleczne, wymagają odpowiedniego przechowywania i ekspozycji, mimo to zdecydowana większość sklepów o powierzchni do 300 mkw. stara się mieć je w ofercie. Jak wynika z danych CMR, w marcu 2017 roku takie produkty można było kupić aż w 84 proc. placówek omawianego formatu. Pod względem wartości kategoria ustępuje tylko mleku i śmietanie.

Produkty typowo śniadaniowe

Klienci przeciętnego sklepu małoformatowego mają do wyboru aż 15-16 wariantów jogurtów smakowych w kubeczkach, podczas gdy oferta np. deserów mlecznych lub jogurtów pitnych ogranicza się do 8 pozycji. Warto zauważyć, że jogurty łyżeczkowe wyróżniają się nieco inną sezonowością niż naturalne czy pitne, ponieważ wzrost liczby transakcji i wartości sprzedaży tej kategorii jest obserwowany w miesiącach jesienno-zimowych. Nieco inaczej rozkłada się też sprzedaż w ciągu tygodnia – jogurty łyżeczkowe oraz pitne najlepiej rotują w dni powszednie, natomiast w weekendy liczba paragonów z tą kategorią wyraźnie spada, w odróżnieniu od jogurtów naturalnych, po które konsumenci chętnie sięgają również w soboty, ponieważ często wykorzystują je do celów kulinarnych.

Jogurt to produkt typowo śniadaniowy, dlatego najczęściej klienci przychodzą po takie produkty w godzinach porannych. Jak pokazują dane paragonowe CMR, w przypadku jogurtów łyżeczkowych prawie co czwarta transakcja ma miejsce w godzinach 7-10. Średni wydatek klienta sklepu małoformatowego na jogurty łyżeczkowe to 2,80 zł. Warto zauważyć, że zaledwie na co drugim paragonie z tą kategorią można znaleźć tylko jedno opakowanie jogurtu. Prawie co trzeci klient, kupując jogurty łyżeczkowe, sięga od razu po dwa opakowania, a co dziesiąty wkłada do koszyka co najmniej cztery kubeczki z jogurtem smakowym.

Współkupowane z napojami

Jak pokazują dane CMR, tylko na 6 proc. paragonów z jogurtami łyżeczkowymi nie wystepują żadne inne produkty (dla porównania dla lodów impulsowych odsetek takich transakcji wynosi 37 proc., a dla piwa przekracza 40 proc.), co oznacza, że zakup takiego produktu jest rzadko jedynym powodem wizyty w sklepie małoformatowym. Jogurty smakowe często są uzupełnieniem większych zakupów, najczęściej śniadaniowych, o czym może świadczyć to, że na paragonie z kategorią można znaleźć średnio około 8 opakowań różnych produktów o łącznej wartości niespełna 23 zł. Najczęściej do koszyka z jogurtami łyżeczkowymi trafiają soki i napoje niegazowane (sięga po nie aż 13 proc. osób kupujących jogurty smakowe), a także woda mineralna. Bardzo często klienci, wyjmując z lodówki jogurty łyżeczkowe, sięgają też po inne produkty nabiałowe, takie jak mleko (występuje na co ósmym paragonie z jogurtami łyżeczkowymi), serki homogenizowane czy masło. Ponadto w co dwudziestym koszyku z jogurtami naturalnymi można znaleźć desery mleczne, z podobną częstotliwością pojawiają się w nich również serki wiejskie i serki kanapkowe.

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • klient z miasta 20.06.2017

    Na półkach wyraźnie powinny być oznaczane jogurty bez dodatku cukru i syropu glukozowo-fruktozowego.

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.