11.09.2020/09:02

Już co drugi sklep spożywczy w Polsce działa we franczyzie!

Na koniec minionego roku w Polsce działało ok. 88 tys. sklepów spożywczych, z czego ponad 43 tys. funkcjonowało w ramach systemu franczyzowego - wynika z danych Nielsena, na które powołuje się raport Akademii Rozwoju Systemów Franczyzowych. To najwyższy odsetek w historii handlu w naszym kraju.

Franczyza sprawdza się również w segmencie drogerii. W tym wypadku wynik procentowy nie jest aż tak wysoki, lecz i tak spośród ok. 8 tys. placówek kosmetyczno-chemicznych w Polsce ponad 3 tys. to drogerie franczyzowe.

Dla porównania, jeszcze siedem lat temu w sieciach franczyzowych zrzeszonych było 27 tys. sklepów spożywczych i 1,6 tys. drogerii. Wzrost jest zatem widoczny gołym okiem, w dodatku następuje on pomimo faktu, że liczba wszystkich placówek handlowych, w tym ogólnospożywczych, maleje od lat. Dla wielu placówek dołączenie do systemu franczyzowego to ostatnia deska ratunki przed likwidacją działalności.

Największym franczyzodawcą w handlu FMCG pozostaje Grupa Eurocash, operator aż 11 sieci handlowych. Pod rozwijanymi przez giełdową spółkę szyldami działa łącznie ponad 16 tys. placówek, z czego niemal 9 tys. to sklepy Abc, 3,2 tys. to placówki Lewiatan, sieć Groszek zrzesza 1,8 tys. sklepów, a Delikatesy Centrum - 1,5 tys. punktów.

Eurocashowi stara się deptać po piętach Grupa Specjał, która zarządza sieciami Nasz Sklep, Livio i Rabat Detal zrzeszającymi łącznie już 9,2 tys. sklepów. Podium zamyka Żabka Polska, intensywnie rozwijana przez amerykański fundusz CVC Capital Partners - pod zielonym logo funkcjonuje już 6,4 tys. sklepów, a z nieoficjalnych danych portalu wiadomoscihandlowe.pl wynika, że plan sieci na przyszły rok to uruchomienie aż 1 tys. placówek convenience.

Odido, sieć franczyzowa Makro Cash&Carry, liczy ponad 2,6 tys. sklepów. Z kolei Grupa Chorten na zasadach partnerskich buduje sieci Chorten i Sasanka - zrzeszają one ok. 2 tys. placówek. W branży działa także szereg sieci franczyzowych o bardzo mocnej pozycji na rynkach lokalnych, np. należąca do Grupy Topaz sieć Eden (blisko 1 tys. sklepów głównie na Mazowszu, Podlasiu, Warmii i Mazurach) czy zarządzany przez PHUP Gniezno Sklep Polski (ponad 600 sklepów w zachodniej części kraju, głównie Wielkopolsce i woj. kujawsko-pomorskim). Przedsiębiory chętni do wejścia we franczyzę mogą także wybierać spośród ofert sieci międzynarodowych, takich jak Carrefour, Intermarche, Spar, Auchan, a nawet... Biedronki (Jeronimo Martins).

- Konsolidacja na rynku detalicznym FMCG w Polsce postępuje w szybkim tempie. Dołączenie do sieci jest dziś dla niezależnych sklepów właściwie jednym sposobem na przetrwanie na rynku – komentuje Andrzej Krawczyk, partner zarządzający w ARSS.

Z danych ARSS wynika, że ponad 50 wiodącymi sieciami franczyzowymi w branży FMCG (o liczbie sklepów minimum 100) zarządza 34 franczyzodawców. W raporcie możemy także wyczytać, że na 10 tys. gospodarstw domowych przypadają w Polsce 53 sklepy sąsiedzkie, sześć drogerii, trzy dyskonty, dwa supermarkety i jeden hipermarket. Mimo tego polski rynek FMCG nadal pozostaje pod silną presją sieci międzynarodowych, w szczególności dyskontów takich jak Lidl i Biedronka.

W branży drogeryjnej największą siecią zrzeszającą niezależne sklepy jest Laboo (ok. 630 placówek) zarządzana przez spółkę, której udziałowcami są sami właściciele sklepów. Wśród czołowych graczy na tym rynku jest też sieć Jawa, która ma ok. 1 tys. współpracujących sklepów, jednak większość z nich to brandowane stoiska w ramach większych sklepów spożywczych. Wśród największych sieci zrzeszających niezależne drogerie należy wymienić także Blue Stop (ok. 330 sklepów), Drogerie Jasmin (ok. 300 sklepów), DP Drogerie Polskie (ok. 260 sklepów), Sekret Urody (ok. 130 sklepów) oraz Koliber (ok. 130 sklepów).

Większość sieci w branży drogeryjnej, podobnie jak na rynku spożywczym, tworzona jest przez czołowych dystrybutorów FMCG. Ofertę franczyzową dla branży uzupełnia sieć Drogerie Natura, która ma już blisko 300 placówek w całej Polsce. W większości są to placówki własne, na zasadzie franczyzy działa ok. 30 sklepów.

 

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także