31.08.2020/17:28

Katarzyna Turowski-Paliwoda, szefowa rynków wschodzących CEE w Facebooku: Handel musi się już przygotować do nadchodzących świąt

- W obecnej sytuacji, planowanie na kilka miesięcy w przód może się wydawać zarówno trudne, jak i niezbędne dla stabilności prowadzonego biznesu. Najważniejszym momentem dla całej branży handlowej będzie jak zawsze okres przedświąteczny i dlatego warto już dziś zaplanować poszczególne działania, zwłaszcza, że Polacy z roku na rok robią świąteczne zakupy coraz wcześniej - wskazuje Katarzyna Turowski-Paliwoda, szefowa rynków wschodzących w Europie Środkowo-Wschodniej w Facebooku.

Aby pomóc sprzedawcom przygotować skuteczną strategię, Facebook ponownie zapytał konsumentów (w tym roku również polskich) o ich świąteczne zwyczaje zakupowe, żeby  dowiedzieć się co, kiedy, jak i dlaczego kupują. Oto najciekawsze spostrzeżenia.

Często mówi się, że najmłodsze pokolenie urodziło się z telefonem w ręku, a świat  online jest dla nich tak naturalny, jak otaczająca ich rzeczywistość. I to prawda - z badań Facebooka wynika, że to wśród pokolenia Z (54 proc. osób urodzonych po 2000 r.) i Milenialsów (59 proc. wśród urodzonych między 1980 a 2000 r.) jest najwięcej osób, które do zakupów świątecznych używają urządzeń mobilnych.

- To właśnie osoby urodzone między 1946 a 1980 rokiem (tzw. baby boomers) są najbardziej otwarte i chętnie wypróbowują nowe technologie w życiu codziennym.  W 2019 roku liczba Polaków z tego pokolenia, które używają urządzeń mobilnych wzrosła niemal trzykrotnie, a dokładniej o 183 proc. w stosunku do roku ubiegłego, a wśród pokolenia X wzrosła ponad dwukrotnie (o 102 proc.). I choć te dane dotyczą zeszłego roku, śmiało można postawić tezę, że wraz z rozwojem pandemii, ten trend będzie rósł – tłumaczy wskazuje Katarzyna Turowski-Paliwoda.

I dodaje: - Aby jednak tak się stało, branża e-commerce musi popracować nad usprawnieniem i uproszczeniem swoich usług tak, aby osoby ze starszych pokoleń chętniej korzystały z tych rozwiązań. Wyniki raportu pokazują, że już teraz 56 proc. badanych z pokolenia X twierdzi, że urządzenia mobilne to najprostszy sposób na odkrywanie nowych produktów i usług.

Wielu Polaków okres świąteczny kojarzy się z obdarowywaniem bliskich osób prezentami, na które nie szczędzimy pieniędzy. Jednocześnie, to właśnie w tym okresie sklepy wyciągają przeróżne asy z rękawa, w postaci ciekawych promocji. Aż 39 proc. pytanych osób robiących zakupy świąteczne w Polsce twierdzi, że święta to czas na znalezienie najlepszych okazji. Dlatego też coraz większym powodzeniem cieszą się specjalne wyprzedaże, jak np. Czarny Piątek - w zeszłym roku blisko połowa badanych (47 proc.) kupiło coś na jednej z dużych wyprzedaży.

Jak tłumaczy przedstawicielka Facebooka, ilość promocji w tym okresie sprawia, że robimy prezenty nie tylko naszym bliskim. Aż 81 proc. pytanych osób robiących zakupy świąteczne w Polsce, zadeklarowała, że  poszukuje także prezentów dla samych siebie. Warto to wziąć pod uwagę ustawiając świąteczną strategię.

- Świąteczny pęd konsumpcyjny sprawia też, że konsumenci stają się bardziej otwarci i chętniej wypróbowują nowe produkty. Ponad połowa badanych (57 proc.) zadeklarowała, że w okresie świątecznym częściej niż w pozostałych miesiącach roku poszukuje nowych produktów. Co więcej, aż 62 proc. pytanych Polaków zadeklarowało, że prawdopodobnie wypróbuje w tym okresie nowe marki spożywcze. Co zatem zadecyduje o tym, czy konsument da szansę danemu produktowi lub nie? Jak się okazuje, coraz więcej znaczenia przy wyborze nowego produktu ma sama firma. Już od dłuższego czasu konsumenci uważnie przyglądają się działaniom marek i sprawdzają, co sobą reprezentują. Według danych z naszego badania, średnio 27 proc. zapytanych osób robiących zakupy kupiło produkt po raz pierwszy po zapoznaniu się z inicjatywami, czy poglądami firmy, a 28 proc. badanych zachęciło innych do kupienia danego produktu – wskazuje Katarzyna Turowski-Paliwoda, szefowa rynków wschodzących w Europie Środkowo-Wschodniej w Facebooku.

Ponadto, aż 35 proc. pytanych osób do poszukiwania pomysłów na zakupy i prezenty wykorzystuje narzędzia Facebooka, a treści, które chcą oglądać powinny być wartościowe (31 proc.), prawdziwe i autentyczne (28 proc.) i informować o najnowszych ofertach (26 proc.).

Kiedy już zapoznamy się ze wszystkimi aktualnymi trendami, w kolejnym kroku należy je mądrze wykorzystać.

- Po pierwsze, coraz więcej osób robi zakupy w internecie, dlatego jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, to warto pomyśleć o rozszerzeniu swojej działalności o sklep internetowy. Po drugie przygotować nową strategię omnichannel, czyli sprawne wykorzystanie wszystkich dostępnych kanałów dotarcia do klienta i sprzedaży. Dobrze jest ją przetestować jeszcze w lecie, aby zawczasu być przygotowanym  na gorący okres świątecznych zakupów. Po trzecie, działaj lokalnie i słuchaj swoich klientów, aby być świadomym potrzeb swojej najbliższej społeczności. Po czwarte, zaznacz w swoim kalendarzu kluczowe dni handlowe i przygotuj dla swoich klientów wyjątkową komunikację. Nie rób tego co inni, lecz wykorzystaj szansę na pokazanie, jak wyjątkowa jest twoja firma. I po piąte, dostosuj swoje kanały sprzedaży internetowej tak, aby każdy mógł przeglądać twój sklep na różnych  urządzeniach, przede wszystkim tych mobilnych. vPamiętaj, że śledzenie trendów, adaptowanie komunikacji z klientem do aktualnej sytuacji i w odpowiedzi na jego potrzeby to klucz do sukcesu – podsumowuje szefowa rynków wschodzących w Europie Środkowo-Wschodniej w Facebooku.

 

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także