01.07.2016/13:42

Kim są klienci sklepów internetowych w Polsce?

Prawie połowa wszystkich przebadanych internautów (48%) zadeklarowała dokonywanie jakichkolwiek zakupów online w przeszłości - wynika z raportu "E-commerce w Polsce 2016" przeprowadzonego przez firm Gemius dla e-Commerce Polska.

Patrząc na strukturę tej grupy użytkowników e-zakupów, największy odsetek stanowią w niej respondenci i respondentki w wieku do 34 lat, z wykształceniem średnim lub wyższym, mieszkający w ośrodkach miejskich, a także deklarujący dobrą sytuację materialną swoich gospodarstw domowych.

Osoby robiące zakupy online (chociażby od czasu do czasu) w powodach korzystania z takiej formy zakupów, podają przede wszystkim wygodę, oszczędność czasu i pieniędzy oraz większy wybór dostępnych produktów niż w przypadku sklepów tradycyjnych. W grupie kupujących online, takie zakupy są także postrzegane jako mało skomplikowane i bezpieczne.

Osoby, które zdecydowały się na zakupy online, są dobrze poinformowane o dostępnej ofercie w internecie. To przekłada się na ich wysoką świadomość marek i serwisów e-commerce.

Użytkownicy stron i serwisów e-handlu, oprócz kupowania w internecie, bardzo często deklarują także po prostu poszukiwanie i porównywanie cen produktów online. Podczas swoich zakupów, najchętniej sięgają po takie kategorie produktowe jak: odzież, sprzęt RTV/AGD, książki, płyty, obuwie, sprzęt komputerowy oraz urządzenia mobilne (telefony, smartfony czy tablety).

Kupujący online produkty z powyższych kategorii zwracają uwagę na ich niższe, niż w sklepach tradycyjnych, ceny. Biorą także pod uwagę wiele elementów wpływających na, wcześniej wspomnianą, wygodę zakupów w internecie. W tym obszarze można na przykład zwrócić uwagę na wysokie oceny takich zachęcających atrybutów jak możliwość zakupu o dowolnej porze czy brak konieczności fizycznej obecności w sklepie. Osoby, które są zdecydowane na zakupy online, dokonują ich przede wszystkim z wykorzystaniem stron sklepów internetowych, wyszukiwarki online oraz stron serwisów (innych niż sklepy), na których chcą dokonać konkretnego zakupu.

Efekt ROPO (research online, purchase offline, polegający na kupowaniu produktów w sklepach tradycyjnych po wcześniejszym ich obejrzeniu online) deklaruje około połowy respondentów dokonujących jakichkolwiek zakupów online. Siła efektu różni się pomiędzy kategoriami. Efekt ten jest najsilniej widoczny w przypadku takich produktów jak sprzęt RTV/AGD, a najniższy dla kategorii multimediów, gier komputerowych czy biżuterii.

Dostawa bezpośrednia do pracy lub domu za pośrednictwem kuriera lub poczty to niezmiennie dwie zdecydowanie najchętniej wybierane formy odbioru produktów zakupionych online. Dostarczenie zakupionych towarów za pośrednictwem kuriera jest najczęściej wybieraną formą przez badanych e-kupujących. W zakresie usług kurierskich, najsilniej preferowanymi markami w grupie kupujących online są firmy DHL oraz DPD.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.