29.05.2019/14:19

KRFMCG: Marki własne kreują nowy styl życia

Marki własne radzą sobie coraz lepiej, bo nie boją się innowacji, szybko wychwytują konsumenckie trendy, eksplorują nowe rynkowe nisze.

Marki własne ewoluują. Jednym z silniejszych trendów na tym rynku jest wzrost znaczenia segmentu premium. To stawia producentów przed niełatwym zadaniem, szczególnie na polskim rynku, gdzie cena w istotny sposób wpływa na wybór konsumenta. Dlatego sieci starają się dostarczać konsumentom argumentów, które zachęcą ich do wyboru marek własnych klasy premium, np. podkreślają korzyści wynikające z ich konsumpcji, stosują wyróżniające się opakowania (np. z dominującym czarnym kolorem, który kojarzy się z wyższą jakością).


Efekty są już widoczne: w 2018 roku 10 proc. wszystkich nowości produktowych pod marką własną na świecie stanowiły marki własne premium. Największy udział w tym segmencie miały kraje europejskie. Na opakowaniach sprzedawanych tam marek własnych pojawiają się często bardzo szczegółowe informacje o pochodzeniu produktów (również w Polsce), co zachęca konsumentów do zakupu (ponad 60 proc. konsumentów w Polsce jest skłonnych kupować marki własne, jeśli wspierają w ten sposób małe, lokalne przedsiębiorstwa). Wyjątkową jakość, a także benefity emocjonalne podkreślają również opakowania stylizowane na dawne, np. wykorzystujące dawne czcionki.


– Silnym trendem jest to, ze marki własne uczestniczą i pomagają w kreowaniu stylu życia, a także promują odpowiedzialność środowiskową, np. starając się eliminować plastikowe opakowania. Innym przykładem jest keczup pod marką własną, który powstaje z pomidorów, które nie trafiły do sprzedaży i zostałyby wyrzucone. Jedna z sieci dyskontowych natomiast testuje sprzedawanie wczorajszego pieczywa – mówi Honorata Jarocka, senior food and drink analyst, Mintel.


Marki własne szybko odpowiadają na trendy, nie boją się eksperymentować, również jeśli chodzi o działania promocyjne. Przykładem może być sieć Carrefour, którego przedstawiciele w Belgii jeździli specjalnie oznakowaną ciężarówką,  promując ich własne lokalne i organiczne produkty. Ponadto marki własne kreują wizerunek sieci – badania wskazują, że klienci unikają sklepów, które mają marki własne słabej jakości. Z drugiej strony sklep, który ma dobre i cenione portfolio pod marką własną, zdecydowanie zyskuje w oczach konsumenta.
 

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.