06.11.2019/12:12

Liczba sklepów ogólnospożywczych w Polsce spadła poniżej 70 tys.!

Liczba sklepów ogólnospożywczych zmniejszyła się w ciągu 2018 r. z ok. 75,2 tys. do 69,8 tys.! To spadek aż o 7,2 proc. Kolejny rok z rzędu najwięcej sklepów różnych branż zamknęli przedsiębiorcy prowadzący do dwóch placówek – w 2018 r. zniknęło z rynku ponad 14 tys. takich firm, rok wcześniej ponad 12,5 tys. – dane GUS.

Według GUS, na koniec 2018 r. szacowana liczba wszystkich sklepów w Polsce wyniosła prawie 340 tys. i była o 4,3 proc. niższa niż przed rokiem. W ciągu roku ubyło ich ok. 15 tys. Mimo spadku liczby placówek handlowych, o 0,2 proc. wzrosła łączna powierzchnia sprzedażowa detalu w Polsce – wynosiła na koniec 2018 r. ok. 37.312 tys. mkw.

Procentowy przyrost powierzchni sprzedażowej miał miejsce w dużych formatach – w sklepach z przedziału wielkości 400-999 mkw (o 5,1 proc.) oraz w sklepach o powierzchni powyżej 1000 mkw (o 1,8 proc.).

Spadek powierzchni sklepowej zanotowano głównie w najmniejszych formatach – w sklepach o powierzchni do 99 mkw (o 2,8 proc.) Spadła także powierzchnia przypadająca na nieco większe sklepy, o powierzchni 100-399 mkw (o 0,2 proc.).

Dane z ubiegłego roku są zgodne z trendem wieloletnim. W 2010 r. sklepy o powierzchni do 99 mkw dysponowały łącznie 47,2 proc. powierzchni sprzedażowej polskiego detalu. W 2018 r. udział ten spadł do 41,1 proc. W tym samym okresie sklepy duże – powyżej 400 mkw – zwiększyły udział w powierzchni sprzedaży z 39,5 proc. do 45,5 proc.

W układzie regionalnym najwyższy procentowy wzrost powierzchni sprzedażowej w przedziale 400-999 mkw miał miejsce w sklepach zlokalizowanych w województwach: lubuskim (o 10,1 proc.), mazowieckim (o 8,7 proc.) oraz wielkopolskim (o 7,6 proc.).

W 2018 r. na jeden sklep przypadało średnio 113 osób, podczas gdy w 2017 r. było to odpowiednio 108 osób.

Wyszacowana przez GUS w 2018 r. liczba niespełna 340 tys. sklepów prowadzona była przez ok. 270 tys. przedsiębiorstw. W odniesieniu do przedziałów podmiotów gospodarczych według liczby posiadanych sklepów największy spadek odnotowano w liczbie przedsiębiorstw prowadzących do 2 sklepów – o 14.165 (o 5,1 proc.) – wobec spadku o 12.551 przedsiębiorstw (o 4,3 proc.) w roku poprzednim. Udział tych przedsiębiorstw w 2018 r. wyniósł 97,7 proc. i w porównaniu do 2017 r. zmniejszył się o 0,1 p. proc. Natomiast największy wzrost liczebności przedsiębiorstw odnotowano w przedziale powyżej 200 sklepów (o 16,2 proc.) oraz w przedziale 51-100 sklepów (o 10,3 proc.) wobec spadku o 3,3 proc. przed rokiem.

W ogólnej liczbie 340 tys. sklepów podobnie jak w roku poprzednim największy udział stanowiły placówki o specjalizacji branżowej pozostałej (43,5 proc.), ogólnospożywczej (20,6 proc.) oraz z wyrobami odzieżowymi (10,1 proc.). Najmniej liczne były sklepy o specjalizacji rybnej, które stanowiły 0,3 proc. sklepów ogółem.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.