19.03.2019/12:40

Lidl buduje e-commerce w Europie w oparciu o pośredników logistycznych [ANALIZA]

Sieci handlowe coraz agresywniej rywalizują o klientów w kanale e-commerce. Przykładami są tu amerykański Walmart i europejski Carrefour, które przechodzą gwałtowną transformację cyfrową. W tyle pozostaje segment dyskontowy, który wciąż mocno bazuje na sprzedaży stacjonarnej i jak dotąd nie spieszył się z przyłączeniem do tej gry. To się zaczyna zmieniać, co pokazują działania Lidla w Europie – analiza firmy Edge.

Ostrożne podejście dyskonterów do kwestii rozwoju online jest racjonalna, jeśli wziąć pod uwagę, że ich model biznesowy opiera się na minimalizacji kosztów i uproszczeniu wszelkich procesów operacyjnych. Natomiast kanał online, szczególnie w przypadku żywności, wciąż jeszcze generuje relatywnie wysokie koszty przy niskich wolumenach sprzedaży, jest też złożony operacyjnie.

Lidl próbuje pokonać te trudności i buduje własną sieć platform sprzedażowych na swoich największych rynkach europejskich. Obecnie typowa oferta to artykuły przemysłowe oraz kategorie specjalistyczne, z terminami realizacji zamówień od 3 do 5 dni. Jednak ten model szybko ewoluuje, obecność sieci w kanale e-commerce rośnie, a oferta rozszerza się.

Doświadczenie z rynku amerykańskiego pokazuje, że detaliści z ograniczonym potencjałem w zakresie sprzedaży i obsługi zamówień online mogą przy stosunkowo niewielkich nakładach finansowych nawiązywać współpracę z zewnętrznymi firmami, które specjalizują się w logistycznej obsłudze e-commerce. Dyskonterzy i pośrednicy logistyczni wydają się być szczególnie kompatybilnymi partnerami i wiele wskazuje na to, że współpraca między nimi będzie odgrywać w Europie coraz większą rolę.

Lidl wykonał w Europie pierwszy ruch, nawiązując kontakty partnerskie w Irlandii i Włoszech. Na zielonej wyspie sieć testuje oparty o aplikację mobilną system zamawiania i dostaw towarów, zarządzany przez start-up Buymie. Klienci wykorzystują aplikację tej firmy do przeglądania pogrupowanych w kategorie produktów. Poszczególne marki są prezentowane za pomocą podstawowych informacji i ilustracji. Ceny są z reguły takie same, jak w sklepach stacjonarnych, a dodatkowa oplata za dostawę uzależniona jest od wielkości zamówienia i szybkości dostawy.

We Włoszech Lidl współpracuje z firmą Supermercato24, która zajmuje się sprzedażą online i dostawami żywności. Lidl ma tam w ofercie ok. 4 tys. SKU, w cenach sklepowych. Zamówienia są kompletowane w dyskontach sieci przez pracowników Suermercato24, którzy realizują też dostawy tego samego dnia, a opłata za usługę wynosi 4,95 euro. Serwis był początkowo dostępny w Mediolanie i Rzymie, obecnie wprowadzany jest w kolejnych 10 miastach Włoch.

Oczywiście dyskonty próbują też rozwijać własne modele dostaw zamówień e-grocery. W Belgii trwa sześciomiesięczny pilotaż konceptu Lidl Simpl. Użytkownicy mogą wybierać z dość ograniczonego asortymentu ok. 500 produktów, a zamówienia są kompletowane w tymczasowym punkcie logistycznym, zorganizowanym na bazie sklepu w miejscowości Ghent. Dostarczane są przez kurierów na rowerach. Usługa jest dostępna dla klientów w promieniu 3,75 km od placówki.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.