30.12.2020/14:08

Listopad w hurcie ogółem lepszy niż przed rokiem, ale spożywka na minusie


Główny Urząd Statystyczny zaprezentował dane o wynikach handlu hurtowego w listopadzie. Sprzedaż w miesiącu tym okazała się o 3,2 proc. niższa niż w październiku i jednocześnie o 3,7 proc. wyższa niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Nie wszystkie branży mają jednak powody do zadowolenia.

Jak komentuje Piotr Soroczyński, główny ekonomista Krajowej Izby Gospodarczej, listopadowy spadek sprzedaży powinien być traktowany jako typowy, po bardzo wysokich (sezonowo) wrześniu i październiku. Jest już bowiem po szczycie zaopatrzenia na okres świąteczno-noworoczny. Listopadowa korekta sprzedaży hurtowej była wypadkową spadków sprzedaży obserwowanych w sześciu grupach oraz wzrostów w pozostałych trzech. Spadki odnotowano w grupach: wyroby tytoniowe (26,4%), żywność (11,9%), handel niewyspecjalizowany (5,9%), kosmetyki i wyroby farmaceutyczne (4,4%), półprodukty i odpady pochodzenia nierolniczego oraz złom (3,5%), napoje alkoholowe i bezalkoholowe (2,2%). Wzrosty dotyczyły grup: sprzedaż realizowana na zlecenie (12,1%), narzędzia technologii informacyjnej komunikacyjnej, maszyny, urządzenia i dodatkowe wyposażenie (5,9%), agd, rtv, artykuły użytku domowego (3,5%). Co ciekawe, korekta z tegorocznego listopada okazała się płytsza niż przed rokiem.

Roczna dynamiki sprzedaży w handlu hurtowym ogółem również uległa poprawie z 0,7 proc. w październiku do 3,7 proc. w listopadzie. Szczególnie dobrze prezentowała się w przypadku sprzedaży kosmetyków i wyrobów farmaceutycznych (+11,1 proc. wobec październikowych +9,2 proc.), narzędzi technologii informacyjnej komunikacyjnej, maszynach, urządzeniach i dodatkowym wyposażeniu (+10,7 proc. wobec poprzednich +9,6 proc.), półproduktów i odpadów pochodzenia nierolniczego oraz złomie (+4,0 proc. wobec poprzednich -4,4 proc.), sprzedaży niewyspecjalizowanej (+3,1 proc. wobec październikowych +1,8%). Poprawę wzmacniało również zredukowanie regresu w przypadku sprzedaży realizowanej na zlecenie (do -1,4% z poprzednich -13,8 proc.) oraz agd, rtv, artykułach użytku domowego (do -1,2 proc. z -6,7 proc.). W przypadku pozostałych trzech grup odnotowano pogorszenie: w sprzedaży wyrobów tytoniowych (do -11,3 proc. z +2,0 proc.), w sprzedaży napojów alkoholowych i bezalkoholowych (do -15,9 proc. z -7,6 proc.), w sprzedaży żywności (do -9,9% z -3,9 proc.).
 

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także