07.05.2020/07:43

Makro Cash&Carry poprawiło wyniki w Polsce, ale koronawirus daje się we znaki Grupie Metro

Grupa Metro, do której należy m.in. sieć hurtowni Makro Cash&Carry, zanotowała w drugim kwartale roku fiskalnego 2019/20 (styczeń-marzec) wzrost sprzedaży porównywalnej (like-for-like) o 2,3 proc. Do poprawy wyników sprzedaży przyczyniły się głównie kraje Europy Wschodniej (11,2 proc.), w tym Polska.

Niemiecki operator nie zdrada wprost, jakie wyniki osiągnął w Polsce. Wskazuje jednak, że nasz kraj przyczynił się - obok Ukrainy i Turcji - również do wzrostu zysku EBITDA dla regionu Europy Wschodniej (Metro nie zalicza do tego regionu Rosji). W omawianym kwartale EBITDA dla tego regionu wyniosła 64 mln euro wobec 54 mln euro w analogicznym okresie rok wcześniej.

W Europie Wschodniej w drugim kwartale roku fiskalnego Grupa Metro zanotowała przychody rzędu 1,7 mld euro wobec 1,55 mld euro rok wcześniej. Sprzedaż wzrosła o 9,9 proc. w euro i aż o 11,2 proc. w walutach lokalnych. W żadnym innym regionie Metro nie odnotowało tak dobrych wyników.

Metro podkreśla, że począwszy od połowy marca na jej wyniki zaczęła negatywnie wpływać pandemia koronawirusa, co widoczne było zwłaszcza w przypadku oddziałów firmy zlokalizowanych w krajach Europy Zachodniej. Firma prognozuje w raporcie, że jeśli obecny poziom restrykcji związanych z pandemią zostanie utrzymany, to każdy kolejny ich miesiąc będzie się wiązał z utratą ok. 2 punktów procentowych wzrostu sprzedaży w porównaniu z ubiegłym rokiem. To wniosek wyciągnięty na podstawie ekstrapolacji zdarzeń biznesowych z okresu od połowy marca do końca kwietnia.

W omawianym kwartale przychody całej Grupy wzrosły o 1,8 proc. do 6 mld euro. W lokalnych walutach sprzedaż poprawiła się o 2,1 proc. Zysk EBITDA na poziomie grupy spadł natomiast ze 163 mln euro przed rokiem do 86 mln euro w drugim kwartale roku fiskalnego 2019/2020, a więc aż o ponad 46 proc. Wpływ na to miały m.in. "koszty transformacji".

Sprzedaż Metro w drugim kwartale roku fiskalnego wzrosła o 4,9 proc. w Niemczech (do 1,074 mld euro), o 11,3 proc. w Rosji (637 mln euro) i o 9,9 proc. w Europie Wschodniej (1,7 mld euro). W Europie Zachodniej (bez Niemiec) spadła natomiast o 6,3 proc. do poziomu 2,185 mld euro. W Azji odnotowano przychody ze sprzedaży identyczne jak przed rokiem (401 mln euro).

Na koniec marca 2020 r. Grupa Metro dysponowała siecią 679 placówek handlowych - to o trzy punkty więcej niż przed rokiem.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.