16.07.2018/17:04

Małe i średnie formaty trzymają sprzedaż alkoholu

Większość kategorii alkoholowych rośnie zarówno pod względem wartości sprzedaży, jak i miejsca zajmowanego na półkach. Najszybciej rozwijają się wina i likiery. Ponad 40 proc. sprzedaży alkoholu nadal odbywa się w sklepach mało- i średnioformatowych, ale duże sklepy poprawiają swoje wyniki.

Takie wnioski płyną z raportu „Napoje alkoholowe w Polsce”, przygotowanego przez Nielsena. W górę idą praktycznie wszystkie kategorie alkoholi. Wyjątkami pozostają wermuty i drinki, które straciły w obu aspektach oraz cydr, jako że zwiększył swoją obecność na półce pomimo spadku sprzedaży.

Najszybciej rosnącą grupą są wina i likiery. I to zarówno pod względem sprzedaży, jak i miejsca na półce (odpowiednio o 8 i 5,8 proc. w porównaniu do 2016 roku). Jak tłumaczą eksperci Nielsena, jest to głownie spowodowane zwiększonym zainteresowaniem winami stołowymi i musującymi. Mocne alkohole oraz napoje niskoalkoholowe charakteryzują się porównywalną dynamiką wzrostu sprzedaży. Tę pierwszą kategorię napędzają wódki, zwłaszcza smakowe, natomiast w pierwszej grupie królują piwa.

Rośnie udział dużych sklepów

Podczas gdy sprzedaż większości spożywczych produktów FMCG zlokalizowana jest głównie w dużym formacie, napoje alkoholowe są wyjątkiem od tej reguły. To efekt znaczącej roli małego i średniego formatu dla dwóch największych kategorii – piwa i wódki. Napoje niskoalkoholowe stanowią 26 proc. sprzedaży produktów alkoholowych w sklepach średnioformatowych i 21,5 proc. w małoformatowych. W przypadku alkoholi mocnych, w średnim formacie sprzedaje się 21 proc., natomiast w małym 15,6 proc. Eksperci podkreślają jednak, że od 2015 wzrasta udział dużych sklepów spożywczych w całkowitej sprzedaży wartościowej. Jednocześnie zmniejsza się udział sprzedaży odbywającej się w hipermarketach oraz w najmniejszych sklepach spożywczych. Te trendy są widoczne również w przypadku innych branż FMCG i są rezultatem zmieniających się nawyków kupujących. Ludzie coraz częściej zaspokajają potrzeby zakupowe w sklepach o dogodnej lokalizacji, a hipermarkety odwiedzają w celu zrobienia zapasów, co dwa tygodnie, albo, co miesiąc.

Najwięcej zimą

Nielsen podkreśla także, iż sprzedaż wszystkich kategorii alkoholowych cechuje się dużą sezonowością, jednak w różnych okresach dla poszczególnych kategorii. Największa sprzedaż całościowa notowana jest w sezonie zimowym, wtedy królują alkohole mocne. Napoje niskoalkoholowe najlepiej sprzedają się zaś latem. Wszystkie kategorie w grupie win i likierów mają szczyt sprzedażowy w zimie, przy czym wino musujące jest najbardziej sezonową kategorią alkoholową. Ponadto dla niektórych kategorii alkoholowych można zaobserwować dodatkowe szczyty sprzedaży. Likiery i brandy odnotowują największą sprzedaż podczas Wielkanocy. Innymi przykładami są rum, oraz wino deserowe będące składnikami napojów sezonowych. Rum jest często wykorzystywany do letnich koktajli, podczas gdy wino deserowe może być podstawą grzanego wina przygotowywanego w okresie jesiennym.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.