13.02.2017/15:05

Marki własne w nowej erze handlu detalicznego

Najnowszy raport Retail Planet „Rozwój marki własnej w nowej erze handlu detalicznego” jest próbą odpowiedzi na pytanie, jak zachodzące obecnie gwałtowne zmiany w sektorze detalicznym wpłyną na strategie firm odnośnie marek własnych. Jeden z prognozowanych trendów to powstawanie linii produktowych adresowanych do konkretnych grup konsumentów.

Raport przyjmuje dwie perspektywy. W najbliższej przyszłości marki własne mogą stanowić skuteczne narzędzie, zwiększające konkurencyjność oferty handlowej w niepewnych czasach, przy silnej konkurencji wystepującej na wielu rynkach. W dłuższej perspektywie jeden z kluczowych trendów, zdaniem autorów raportu, polegał będzie na rozwijaniu ekskluzywnych linii produktowych z myślą o wąskich grupach klientów, na których lojalności i zaangażowaniu handlowcom będzie szczególnie zależeć.

Rzeczywistość po Brexicie

Nawet niewielkie wzrosty cen żywności mogą zachwiać zaufaniem klientów, a wyraźnie podwyżki bezpośrednio wpłyną na siłę zakupową konsumentów. Jak wynika z przeszłych doświadczeń, w czasach zaciskania pasa marki własne sprawdzają się znakomicie, pozwalając utrzymać niskie ceny przy zachowaniu przyzwoitych marż. Dzięki markom własnym detalistom łatwiej też będzie łagodzić skutki ewentualnej inflacji własną polityką cenową i asortymentową.

Nie należy jednak spodziewać się wojny cenowej marketów z dyskontami, ponieważ obecnie sieci takie jak Aldi czy Lidl nie starają się przyciągać klientów wyłącznie niską ceną. Rozwój marek własnych może pójść w kierunku bardziej wysokomarżowych linii produktowych, a z kolei na mniej konkurencyjnych rynkach dyskonty mogą rozszerzać ofertę marek premium.

Digitalizacja

W rozwój marek własnych zaczynają też inwestować detaliści działający wyłącznie online. W przyszłości coraz częściej będą oni wykorzystywali własne linie produktowe jako dodatkową zachętę dla uczestników programów członkowskich (lojalnościowych). Jednym z lepszych przykładów tego trendu jest firma Amazon, która w ciągu ostatniego półtora roku bardzo rozwinęła marki własne, takie jak Wickedly Prime, przy czym są one dostępne wyłącznie dla członków klasy Prime. Zdaniem Planet Retail, coraz więcej e-sklepów z żywnością będzie korzystać z tego rodzaju ekskluzywnych zachęt dla swoich członków czy subskrybentów.

Zdrowe convenience

Ostatni trend analizowany w raporcie Retail Planet dotyczy kategorii convenience – zarówno w handlu „tradycyjnym”, jak i „dyskontowym”. Kategoria ta to szansa dla marek własnych, szczególnie w przypadku zdrowej żywności. Powinna rosnąć liczba klientów zainteresowanych zdrowymi, wysokiej jakości składnikami potraw do przygotowania w domu – także w przypadku bardziej wyszukanych potraw. Konsumenci, którzy lubią gotować wszystko od podstaw, muszą się sporo nadźwigać i napracować, co otwiera pole dla innowacji ułatwiających pracę w kuchni, takich jak obrane warzywa czy pakiety składników niezbędnych do przygotowania określonych dań.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.