Metro koncentruje się na sprzedaży hurtowej. Zadowalające wyniki w czasie pandemii
Przedsiębiorstwu udało się znacząco zwiększyć swój udział rynkowy w takich krajach jak Niemcy, Francja i Włochy. Firma odnotowała również znaczący wzrost w Rosji i Europie Wschodniej.
Na corocznym Walnym Zgromadzeniu Metro AG przedstawiło wyniki za 2020 rok.
„W roku 2020 było wiele wyzwań do pokonania. Byliśmy w stanie zakończyć naszą transformację jako hurtownię. Staliśmy się również jeszcze silniejsi jako zespół podczas pandemii COVID-19 i udało nam się podnieść nasze relacje z klientami i partnerstwo na nowy poziom ”- powiedział Christian Baier, chief financial officer.
„W imieniu całego zarządu chcielibyśmy wyrazić szczere uznanie dla prawie 100 000 naszych pracowników w 34 krajach. To, co osiągnęli w 2020 roku w warunkach COVID-19, zasługuje na nasz najwyższy szacunek. Mając za sobą ten zespół, z optymizmem patrzymy w przyszłość ”- dodał Rafael Gasset, współprzewodniczący i dyrektor operacyjny Metro AG.
Miniony rok obrotowy był dla Metro AG rokiem zarówno bardzo ważnym, jak i pełnym wyzwań. Był to ostatni rok transformacji firmy ze zdywersyfikowanego konglomeratu w skoncentrowaną hurtownię. Wraz ze sprzedażą Real do grupy SCP i sprzedażą większościowego pakietu akcji METRO China na rzecz Wumei Technology Group, proces ten został pomyślnie zakończony pomimo COVID-19.
Model biznesowy hurtownika okazał się solidny podczas pandemii. Chociaż na wyniki trzeciego kwartału poważnie wpłynął COVID-19, od jego drugiej połowy i późniejszego złagodzenia ograniczeń rządowych, a także wprowadzenia wielu inicjatyw operacyjnych, wyniki biznesowe Grupy ulegały ciągłej poprawie.
W czwartym kwartale 2019/20 r. Osiągnięto dalsze znaczące postępy we wszystkich regionach, osiągając wyniki biznesowe zbliżone do poziomu z poprzedniego roku. METRO udało się znacząco zwiększyć swój udział w rynku na takich rynkach jak Niemcy, Francja i Włochy. Firma odnotowała również znaczący wzrost w Rosji i Europie Wschodniej. W porównaniu do swoich konkurentów, wyniki Metro podczas pandemii były zadowalające.
Podsumowując, Metro osiągnęło skorygowane cele dotyczące sprzedaży i zysków Grupy na rok obrotowy 2019/20 z wartościami znajdującymi się na górnym końcu zakresu wytycznych:
- Sprzedaż typu „Like-for-like”: -3,9 proc. (prognoza: -3,5 proc. do -5 proc.)
- EBITDA: 1158 mln EUR; jeśli chodzi o różnice kursowe, było więc o -205 mln EUR poniżej roku poprzedniego (prognoza: ~ -200 mln EUR do -250 mln EUR)
Metro nadal powyżej poziomu rynkowego na głównych rynkach
Zgodnie z oczekiwaniami, na pierwszy kwartał roku obrotowego 2020/21 wpłynęła druga fala COVID-19. Ponieważ firma była do tego dobrze przygotowana, spadki były mniej wyraźne niż te zaobserwowane podczas pierwszej fali COVID-19 w 2020 roku.
Sprzedaż (w walucie lokalnej) spadła w minionym kwartale o 11,2 proc. W analogicznym kwartale poprzedniego roku sprzedaż w walucie lokalnej spadła o 17,4 proc., podczas gdy wyniki na głównych rynkach, takich jak Niemcy, Francja i Włochy, utrzymały się powyżej poziomu rynkowego.
W Rosji Metro rozwijało się czwarty kwartał z rzędu. Z kolei Europa Zachodnia (bez Niemiec) została szczególnie silnie dotknięta działaniami rządowymi związanymi z kryzysem COVID-19. Skorygowana EBITDA wyniosła 376 mln euro (I kw. 2019/20: 526 mln euro), czyli 114 mln euro skorygowanych o różnice kursowe, czyli o 23 proc. mniej niż w roku poprzednim.
Oprócz działań rządowych związanych z COVID-19, do spadku przyczyniły się również ujemne zmiany kursów walutowych, zwłaszcza walut rosyjskiej i tureckiej. Po wybuchu pandemii Metro zaczęło również tworzyć nowe możliwości rozwoju w oparciu o zwiększające wartość przejęcia.
Na przykład przejęcie spółek FSD Aviludo Group w Portugalii lub Davigel Spain podkreśla wysiłki Metro zmierzające do konsolidacji bardzo rozdrobnionego rynku hurtowego. Z drugiej strony strategiczne partnerstwo IT z Wipro Limited pomaga Metro AG w osiągnięciu bardziej efektywnego profilu sprzedaży hurtowej.
4