Młodzi chętnie chodzą do sklepów stacjonarnych. Ale ze smartfonami w dłoniach - raport
Wbrew niektórym dramatycznym stwierdzeniom, konsumenci regularnie odwiedzają sklepy stacjonarne. Także ci młodzi, ale oni najchętniej korzystają przy tym ze smartfonów – wynika z badania przeprowadzonego przez firmę badawczą Euclid Analytics w lutym 2017 r.
Badanie dotyczy konsumentów amerykańskich, którzy należą do najczęściej korzystających ze smartfonów, a mają też do dyspozycji jeden z najbardziej rozwiniętych rynków e-commerce. Trendy odnotowane w rodzinnym kraju Amazona powinny interesować także handlowców z innych krajów.
Badanie pokazuje także ciekawe trendy występujące wśród osób od 16 do 21 roku życia. To najstarsza część Pokolenia Z, pierwszego, które wychowywało się w erze smartfonów. Nic dziwnego, że ta grupa najczęściej używa smartfonów podczas zakupów stacjonarnych, co wskazuje na łatwość łączenia doświadczenia zakupów sklepowych z mobilnością.
Euclid Analytics zamówiła zbadanie ok. 1,5 tys użytkowników smartfonów, aby ustalić trzy trendy: ogólny trend dotyczący zakupów stacjonarnych w relacji do online, czynniki zachęcające i zniechęcające do zakupów stacjonarnych oraz w jaki sposób smartfony wpływają na doświadczenie zakupowe w sklepach stacjonarnych.
Ponad 60% respondentów przynajmniej raz w tygodniu odwiedza sklepy nie-spożywcze, a tylko 54% równie często kupuje online. Millennialsi (20 do 35 lat) najbardziej preferują zakupy stacjonarne, aż 66% z nich robi je co najmniej raz w tygodniu.
Do podstawowych atutów sklepów stacjonarnych respondenci zaliczają możliwość obejrzenia towaru (67%), przyjemność z przeglądania oferty sklepu (51%) oraz brak konieczności czekania na dostawę (45%).
Kupujący z Pokolenia Z chętniej niż inne grupy wiekowe korzystają z porady sprzedawców (28% wobec 21% ogółem). To pokolenie częściej oczekuje spersonalizowanego doświadczenia zakupowego (26% do 19%).
Z drugiej strony zakupy w sklepie stacjonarnym mają swoje minusy. Połowa badanych nie lubi stać w kolejkach. Dla wielu klientów (22%), a szczególnie dla Pokolenia Z (31%), frustrujący jest brak poszukiwanego towaru.
Głównym powodem używania smartfonów sklepach pozostaje możliwość skorzystania z rabatów (44%), a także dostęp do informacji o programach lojalnościowych (36%).
Autorzy raportu wiele uwagi poświęcili Pokoleniu Z, które jest najbardziej oswojone z technologiami mobilnymi. Ich odpowiedzi sugerują, że detaliści powinni umiejętnie włączać możliwości smartfonów w bieżące funkcjonowanie sklepów stacjonarnych.
Zarówno Millennialsi (41%), jak i Pokolenie Z (53%) bardzo sobie cenią dostęp do darmowego wi-fi na terenie sklepu. Z kolei grupa Z rzadziej niż M (30% do 40%) lubi wykorzystywać aplikacje do zamawiania zakupów online z odbiorem w sklepie. Za to obie grupy po na równi cenią sobie gadżety do skanowania produktów i wyświetlania informacji o nich (25%). Doceniane są również darmowe stacje do ładowania urządzeń.
11