26.01.2021/13:44

Mobilne aplikacje skanujące w dobie pandemii zyskują szaloną popularność. To dziś kluczowy trend konsumencki w europejskim detalu [RAPORT /TYLKO U NAS]

Korzystanie z kas samoobsługowych, dedykowanych skanerów kodów kreskowych czy aplikacji mobilnych na smartfony szybko staje się normą w europejskim detalu. Obserwowany od kilku lat trend znacznie przyspieszył wraz z wybuchem pandemii COVID-19, gdy samoobsługa stała się jedną z ważnych metod zwiększania bezpieczeństwa zakupów. Najszybciej rośnie popularność skanerów w aplikacjach mobilnych – korzystanie z własnych smartfonów okazuje się najbezpieczniejsze. Czy self-scanning na dobre wchodzi w Europie do mainstreamu? – to pytanie zdali sobie autorzy najnowszego raportu firmy technologicznej Scandit, do którego dotarł portal wiadomoscihandlowe.pl.

Jak pokazują wyniki globalnego badania, przeprowadzonego przez firmę Wirecard na początku 2020 r., aż 71 proc. dorosłych respondentów jest zainteresowanych korzystaniem z aplikacji typu Scan & Go podczas zakupów stacjonarnych. Badani wskazywali, że cenią sobie szybkość, wygodę i poczucie kontroli, jakie dają im zakupy robione według schematu – włóż produkt do koszyka, zeskanuj go, zapłać i wyjdź.

Detalistów natychmiast zaintrygowały wiązane z samoobsługą potencjalne korzyści, takie jak zwiększenie średniego koszyka zakupowego, głębsze zaangażowanie konsumenta, a także – nie bez znaczenia – odzyskanie części powierzchni sali sprzedaży oraz czasu pracy obsługi sklepów, dzięki zmniejszeniu liczby stanowisk kasowych.

 
 
 
 
 
 

Firma Scandit – specjalizująca się m.in. w komputerowym rozpoznawaniu obrazów i rozszerzonej rzeczywistości (AR) – obserwuje znaczący wzrost zainteresowania detalistów z całej Europy rozwiązaniami z zakresu self-scanning. W związku z tym zleciła badania, których celem było bliższe rozpoznanie tego zyskującego na znaczeniu trendu.

Poniżej prezentujemy wybrane, najciekawsze liczby i wnioski z badania Scandit.

Powszechność rozwiązań self-scan

W skali Europy, znaczący odsetek – 37,9 proc. – detalistów dysponuje jakimś rozwiązaniem skanowania samoobsługowego. Co ciekawe, na północy kontynentu (Wielka Brytania, Skandynawia, Benelux) odsetek ten wynosi 35,3 proc., na południu (Włochy, Hiszpania) jest to 36,4 proc., a liderem jest nasz region Europy Środkowej i Wschodniej, gdzie aż 47,6 proc. firm stosuje takie rozwiązania.

Spośród tych sieci, które nie oferują opcji samoobsługi, 20,8 proc. pracuje nad wdrożeniem takiego rozwiązania, a 12,5 proc. przymierza się do tego przedsięwzięcia. Zatem łącznie większość – 58,6 proc. – detalistów w Europie już ma lub wkrótce mieć będzie do dyspozycji self-scanning.

Preferowane technologie self-scan

Spośród tych detalistów, którzy oferują klientom możliwość samoobsługi przy skanowaniu produktów, 54,5 proc. wykorzystuje dedykowane skanery ręczne, a 45,4 proc. oferuje skanującą aplikację mobilną. Co ciekawe, 38,6 proc. badanych detalistów oferuje obie te opcje do wyboru, a tylko 6,8 proc. zdecydowało się wyłącznie na opcję mobilną.

Samoobsługa w czasach pandemii

Wybuch pandemii COVID-19 spowodował szybką zmianę preferencji konsumentów, którzy nie tylko coraz chętniej korzystają z samoobsługi, ale w dobie zagrożenia wirusem coraz chętniej korzystają z aplikacji mobilnej, jako ulubionego narzędzia do skanowania.

56,8 proc. ankietowanych detalistów przyznaje, że obecnie klienci preferują skanowanie z poziomu aplikacji na własnym telefonie. W naszym regionie wskaźnik ten wyniósł 60 proc., a w przypadku północy kontynentu aż 66,7 proc.

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • lilka 31.01.2021

    SUPER! Bezrobocie dla kolejnej grupy zawodowej! I przerzucenie pracy na konsumenta :) Ta plandemia to naprawdę genialna strategia redukcji kosztów i przejmowania rynku. Od kilku lat zastanawiałam się, w jaki sposób zostanie domknięty proces globalizacji i ile to zajmie... No to dzisiaj już wiem :D GRATULACJE DLA POMYSŁODAWCÓW!!!

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także