22.12.2017/11:12

Mobilny boom w handlu. Kanał m-commerce mocno zwiększa udział w sprzedaży

Gwałtownie rośnie liczba klientów robiących zakupy poprzez kanał m-commerce - wynika z danych PMR. W 2016 roku odpowiadał on za około 12 proc. całej sprzedaży detalicznej.

Wartość rynku sprzedaży detalicznej w internecie wyniosła 37,4 mld zł w 2016 roku, a za 4,6 mld zł odpowiadał m-commerce. Co więcej, dynamika wzrostu tego rynku wciąż należy do jednych z najlepszych i choć widać że lekko hamuje, to i tak wciąż jest lepsza niż dynamiki takich dużych segmentów całego rynku detalicznego jak odzież i obuwie, DIY, meble i wyposażenie wnętrz, czy kosmetyki.

Szczególną uwagę warto jednak zwrócić na rosnącą liczbę użytkowników aktywnie korzystających z usługi dostępu do internetu w smartfonach. Ostatnie lata to istny boom na rynku i wszyscy duzi gracze prześcigają się w ogłaszaniu coraz lepszych wyników oglądalności i sprzedaży generowanych właśnie przez użytkowników mobilnych. Jak wynika z danych szacunkowych PMR, całkowity ruch mobilnej transmisji danych w sieciach komórkowych co roku podwajał w ciągu ostatnich trzech lat. Co więcej, według naszych prognoz, dynamika zmian w przyzwyczajeniach polskich konsumentów sprawi, że rynek ten w najbliższych pięciu-sześciu latach będzie stanowił już trzecią część całego rynku handlu internetowego w kraju.

Jak pokazało badanie przygotowane na potrzeby raportu PMR, wśród 1 000 e-konsumentów, 43 proc. respondentów deklaruje, że zdarza im się robić zakupy za pomocą smartfona. Co więcej, 37 proc. badanych używa już smartfona do robienia zakupów raz na dwa tygodnie lub częściej. Należy też zauważyć, że występuje tu podobny schemat jak przy popularyzacji całego e-commerce, czyli najczęściej zakupów za pomocą smartfona dokonują osoby o najwyższych dochodach.

Wyniki badania pokazały również, że osoby deklarujące dokonywanie zakupów za pomocą smartfona korzystają z tych urządzeń w celach zakupowych stosunkowo często. Oznacza to, że smartfon staje się pełnoprawnym narzędziem wykorzystywanym w e-commerce.

Trend ten będzie miał także coraz większe znaczenie dla popularyzacji zakupów impulsowych, a nie tylko tych planowanych, z jakimi kojarzą się w dużej mierze e-zakupy. Spowoduje to rosnące znaczenie handlu spożywczego w internecie – dużego segmentu rynku detalicznego, który jednak wciąż jest najmniej rozwiniętym z punktu widzenia e-commerce.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.