05.12.2020/09:09

Może paść rekord eksportu lodów z Polski

Eksport lodów z Polski, podobnie jak ich konsumpcja charakteryzuje się sezonowością. W 2019 r. eksport lodów od marca do sierpnia stanowił 72 proc. wolumenu ich sprzedaży w całym roku. Z tego względu wyniki eksportu po ośmiu miesiącach br. w dużym stopniu pokazują kształt popytu zagranicznego w 2020 roku. Wiele wskazuje na to, że będzie on rekordowy w historii – podaje portal agronomist.pl.

Według wstępnych danych Eurostat, w pierwszych ośmiu miesiącach 2020 r. wartość eksportu lodów z Polski wyniosła 178,5 mln EUR i była aż o 15,3 proc. wyższa niż przed rokiem i zaledwie o 0,5 proc. niższa niż w całym 2019 r. Bieżący rok będzie zatem rekordowy pod względem wartość sprzedaży zagranicznej lodów z naszego kraju.

Większa wartość eksportu lodów była przede wszystkim rezultatem zwiększenia wolumenu ich sprzedaży, który w pierwszych ośmiu miesiącach 2020 r. wzrósł o 12 proc. (r/r) do 80,3 tys. t.
Największy wzrost zapotrzebowania na lody z Polski odnotowano w przypadku dojrzałych rynków, na których polskie lody były już obecne. Wolumen eksportu do Niemiec zwiększył się o ponad 1/5 w relacji rocznej do 22,0 tys. t, a do Francji aż o 78,9 proc. do 9,9 tys. t. Rekordowe wzrosty w sprzedaży do tych krajów osiągano szczególnie w maju i czerwcu.

Dużo większy popyt odnotowano też z Wielkiej Brytanii, gdzie wolumen sprzedaży był o 42,2 proc. większy niż w pierwszych ośmiu miesiącach 2019 r. i wyniósł 7,1 tys. t. W kontekście przyszłej sprzedaży lodów na Wyspy należy zaznaczyć, że jeżeli nie dojdzie do porozumienia UE z Wielką Brytanią w sprawie kształtu umowy handlowej, od 1 stycznia 2021 r. w przypadku sprzedaży lodów do Wielkiej Brytanii z UE zacznie obowiązywać 8 proc. stawka celna na te produkty.

Branża produkcji lodów, podobnie jak inne, musiała się zmierzyć z wyzwaniami związanymi z rozwojem pandemii COVID-19. Ograniczenia w sektorze HoReCa, przesunięcia w kanałach sprzedaży i kategoriach produktowych sprawiły, że 2020 r. okazał się jednym z najbardziej dynamicznych w historii.

Polska jest piątym największym producentem lodów w Unii Europejskiej. Przyjmując, że litr lodów waży średnio ok 0,6 kg to można szacować, że nawet ponad połowa produkcji lodów w Polsce jest sprzedawana na rynkach zagranicznych.

Wzmożony popyt eksportowy był zatem dla producentów lodów w Polsce okazją do zrekompensowania sobie mniejszej sprzedaży detalicznej w I półroczu na rynku krajowym. Według danych Nielsen wartość sprzedaży detalicznej lodów w I połowie 2020 r. była o 10 proc. mniejsza niż w analogicznym okresie przed rokiem.
 

Dodaj komentarz

Więcej na temat:

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także