25.05.2018/10:54

Najnowsze i najważniejsze trendy w światowym e-commerce [ANALIZA]

Postęp technologiczny, rozwój logistyki i szybkich metod płatności – to czynniki, które w połączeniu ze wzrostem dostępu do internetu – w tym na urządzeniach mobilnych – i zapotrzebowania na wygodę napędzają światowy rynek zakupów online, który w 2017 roku był wart 1,9 biliona dolarów. W najbliższych latach to właśnie szybkość i wygoda, możliwe dzięki m.in. powszechnej dostępności smartfonów, a także udogodnień jakie oferuje VR Shopping mogą odegrać kluczową rolę w rozwoju rynku e-zakupów.

Aby zrozumieć zachowania e-konsumentów, trzeba nie tylko poznać ich zwyczaje, ale także gust. Nie każdy towar będzie chętnie kupowany w sieci. Wachlarz produktów, po które sięgają internauci zmienia się. Głównie dzięki większym możliwościom dostaw towarów niestandardowych. Produkty o coraz większych gabarytach –  takie jak np. meble czy sprzęt RTV, AGD dużych rozmiarów, mogą być dostarczane tuż pod nasze drzwi. Najczęściej kupowane są książki, muzyka, elektronika i odzież. Jednak w tych kategoriach przewiduje się jedynie minimalne wzrosty sprzedaży. Przede wszystkim z powodu upodobań Millenialsów, którzy będą odgrywać coraz to większą rolę na rynku zakupów online.

– Badania KPMG przeprowadzone w 50 krajach wskazują również, że Millenialsi zdecydowanie chętniej od kupowania płyt CD, wolą streaming muzyki. Największy potencjał wzrostu sprzedaży online pokazują artykuły gospodarstwa domowego, meble, artykuły wystroju wnętrz i sprzęt sportowy. Najczęściej kupowanymi kategoriami produktów online są obecnie odzież i dodatki oraz książki i płyty. Aż 70 proc. badanych wskazuje, że nabyło te towary w przeszłości. Na trzecim miejscu znalazł się sprzęt RTV i AGD. Badani zapytani o plany zakupowe w najbliższym czasie dodawali do książek i płyt (42 proc. ankietowanych), także rezerwacje turystyczne (40 proc.) oraz bilety do kina czy teatru (36 proc.) - wylicza Dagmara Sobańska, Country Manager Poland, Sofort GmbH

Cross-border e-commerce

Zdaniem ekspertki, silnym trendem w handlu internetowych staje się cross-border e-commerce. Szacuje się, że do 2020 roku wartość transgranicznego handlu internetowego wzrośnie do ponad biliona dolarów a liczba osób kupujących online za granicą zwiększy się do miliarda kupujących. Raport Poczty Polskiej „Cross Border eCommerce" pod patronatem Izby Gospodarki Elektronicznej wskazuje, że Polacy na tle europejskim wypadają skromnie.

– Zaledwie 10 proc. naszych zakupów elektronicznych pochodzi z innych krajów. Średnia europejska jest trzy razy wyższa i wynosi ponad 30 proc. Główną motywacją zagranicznych zakupów jest cena. Z tego powodu decyduje się na zakup dwóch na trzech klientów cross-border. Drugim czynnikiem jest brak dostępności produktów w rodzimym kraju wyjaśnia Dagmara Sobańska.

Źródłem wiedzy o zachowaniach zakupowych klientów w transgranicznym handlu online są analizy International Post Corporation. Według najnowszych danych za 2017 rok najczęściej kupowanymi zagranicą towarami są ubrania i buty (30 proc. zakupów stanowi ta kategoria) oraz elektronika (19 proc.). Na trzeciej pozycji plasuje się kategoria „zdrowie i uroda” z wynikiem 14 proc. Z badań przeprowadzonych na 31 rynkach dowiadujemy się, że aż 56 proc. transgranicznych zakupów internetowych dokonano na trzech stronach internetowych: Amazon, eBay i Alibaba. W cross-border e-commerce dominują kupujący z krajów rozwiniętych, w których zakupy transgraniczne online robi co druga osoba korzystająca z internetu, natomiast w gospodarkach rozwijających się tylko co trzecia. Jednak to gospodarki wschodzące m.in. w Indiach, Brazyli czy Meksyku, będą w najbliższych latach najbardziej obiecującymi rynkami dla sklepów internetowych.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.