21.01.2020/09:12

Najtańsze sklepy? Ten ranking was zaskoczy [KOSZYK CEN]

W kwartalnym i rocznym zestawieniu wyników badań ASM cen koszyka zakupowego wyraźne są zależności od polityki cenowej i promocyjnej poszczególnych sieci (a promocje z kolei zależne są od sezonowości występowania produktów). Dlatego też, w szerokiej, rocznej perspektywie ceny badanych produktów nie zmieniły się drastycznie (mimo iż według danych GUS, w skali roku inflacja wyniosła 2,3 proc.).

- Nasze badanie koszyka zakupowego nie pokrywa się jeden do jednego z trendami odnotowanymi przez Główny Urząd Statystyczny, gdyż bazujemy na zupełnie innej metodologii: GUS analizuje produkty z definicji wysokoinflacyjne, będące same w sobie produktem lub składające się półproduktów – jak np. warzywa, bułki etc. ASM SFA z kolei bada konkretne produkty dużych dostawców, o identycznych parametrach, a których cena w dużej mierze zależy od polityki cenowej danej sieci handlowej czy też samego dostawcy. Zestawienie wysokiego wzrostu wskaźnika inflacji z wynikami naszych badań pozwala wywnioskować, że analizowane produkty, swego rodzaju bestsellery (o czym świadczy fakt, że są dostępne we wszystkich sieciach), stanowią istotny element polityki cenowej sklepów: jako wysokorotacyjne mogą być sprzedawane taniej, co obniża poziom cen uwzględnianych w naszym raporcie. Rzeczywista marża w budowana jest prawdopodobnie na innych produktach.- wyjaśnia Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM SFA.- wyjaśnia Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM SFA.

METODOLOGIA:

Badanie ASM SFA obejmuje porównanie cen analogicznych produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z różnych kategorii, w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż online, jak i offline). Badanie przeprowadzane jest w dyskontach (Lidl i Biedronka), sieciach tradycyjnych (Auchan, Carrefour, E.Leclerc, Intermarché, Kaufland, Tesco) oraz cash & carry (Makro i Selgros). Do zbiorowej kategorii e-grocery zaliczają się 4 sklepy online: frisco.pl, dodomku.pl, polskikoszyk.pl oraz szybkikoszyk.pl. Hybrydę sprzedaży stacjonarnej i internetowej reprezentują odpowiednio Auchan vs. Auchan Direct, E.Leclerc vs. E.Leclerc online, Carrefour vs. E-Carrefour oraz Tesco vs. Tesco e-zakupy.

Dane do badania zostały zebrane w 5 placówkach każdej z sieci tradycyjnych, zlokalizowanych w 12 miastach (Białystok, Bydgoszcz, Gdańsk, Jelenia Góra, Lublin, Łódź, Katowice, Kraków, Opole, Poznań, Warszawa, Szczecin). Raport obejmuje łącznie 50 punktów sprzedażowych i ceny 40 wspólnych dla wszystkich sieci produktów z 10 kategorii (chemia domowa i kosmetyki; mięso, wędliny, ryby; mrożonki; nabiał; napoje; produkty tłuszczowe; słodycze; sypkie czyli produkty instant; używki i alkohol oraz dodatki typu ketchup czy majonez).
ASM SFA przeprowadza badanie i porównanie cen koszyka w cyklach comiesięcznych. Aktualne dane zebrano dniach 11-16 grudnia 2019. Raport został sporządzony przez ekspertów ASM Sales Force Agency, spółki specjalizującej się w świadczeniu kompleksowych usług wsparcia sprzedaży i outsourcingu, członka grupy ASM Group S.A.

Dodaj komentarz

7 komentarzy

  • Kdk 19.01.2021

    Dino jest 100%polskie bałwany

  • Co wiem 22.01.2020

    Dino to nie jest polska sieć

  • Patriota 22.01.2020

    Zgadzam sie z przedmówcą gdzie polskie sieci Dino, Polomarket, Topaz, Archelan , Twój Market itd. Mniema że portal nie jest tubą dla zachodnich korpo

  • Jax 21.01.2020

    Redaktor A kopa kopa chce ahuion najtańszy chyba w francyji * ele glupoty

  • tołdi 21.01.2020

    @takijeden: Nie ma ich dlatego, że w polskich sieciach jest tag drogo, ze nie mieszczą się w skali.

  • Matematyk 21.01.2020

    Zapraszam redaktora na zajęcia ze statystyki mediana to wyrażenie środkowe ze zbioru, a nie średniej wartosci.

  • TakiJeden 21.01.2020

    Dlaczego w tych zestawieniach nie ma polskich sieci? Np. Dino czy Polomarket? Regularnie są pomijane, a jestem pewien że w konfrontacji z sieciami uwzględnianymi w zestawieniu wypadłyby całkiem dobrze. A może nie ma ich właśnie dlatego?

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.