07.07.2020/12:40

Nano-Żabka i nie tylko. AiFi uruchomi 330 sklepów autonomicznych do końca 2021 r.

Amerykańska firma AiFi ogłosiła, że do końca przyszłego roku ma w planach uruchomienie 330 sklepów autonomicznych w skali globalnej. Jednym z partnerów, z którym projekt będzie rozwijany, jest Żabka, której pracownicy od kilku miesięcy testują już pierwszy nanosklep działający w Poznaniu.

O tym, że Żabka wystartowała z pilotażem stworzonego w partnerstwie z AiFi autonomicznego sklepu, wyposażonego w system kamer śledzących ruch w obiekcie, a także w inteligentne półki z sensorami wagi, informowaliśmy na portalu wiadomoscihandlowe.pl już w marcu. Kliknij, aby przeczytać artykuł, jaki opublikowaliśmy wówczas na ten temat.

O najnowszych, śmiałych planach AiFi donosi "The Spoon". Portal wskazuje, że technologiczny start-up znany jest głównie z przygotowywanych od zera kontenerowych nanosklepów, ale oprócz tego rozwija też projekt o nazwie OASIS, w ramach którego starsze, już istniejące sklepy stacjonarne wyposażane są w nowoczesne technologie, które pozwalają na zamienienie danej placówki w sklep autonomiczny.

Amerykańska firma współpracuje już w Europie i USA z takimi sieciami, jak Żabka, Carrefour, Albert Heijn, Valora i Loop, dla których przygotowała i uruchomiła pierwsze nanosklepy. Dotychczas były to pojedyncze placówki, teraz jednak ma się to zmienić. Plany AiFi zakładają wdrażanie technologii OASIS w nanosklepach lub starszych sklepach spożywczych o powierzchni od ok. 75 mkw. do nawet 930 mkw.

Obecnie na świecie działa 10 sklepów autonomicznych wyposażonych w technologię dostarczoną przez AiFi. Oprócz Poznania, placówki stoją m.in. w Amsterdamie, Paryżu, Szanghaju, a także w miastach amerykańskich stanów Kalifornia i Teksas. Aby do końca 2021 r. zrealizować plan zakładający uruchomienie 330 sklepów autonomicznych, AiFi będzie musiało otwierać średnio ok. 18 tego rodzaju placówek miesięcznie, począwszy już od tego miesiąca.

Jak działają nanosklepy? Klienci wchodzą do nich, otwierając drzwi przy pomocy kodu QR wygenerowanego w aplikacji mobilnej. W placówkach nie ma kasjerów (nadal jednak ktoś musi zaopatrywać dany punkt handlowy, sprzątać w nim itp.), ani nawet kas. Klienci zdejmują produkty z półek i nie muszą ich skanować - po skompletowaniu zakupów mogą od razu skierować się do wyjścia. Gdy przekroczą drzwi, z konta zostanie pobrana odpowiednia kwota.

Nanosklepy, w tym również nano-Żabki, będą otwarte 24 godziny na dobę, przez siedem dni w tygodniu. Dzięki niewielkim rozmiarom kontenery będzie można stawiać w lokalizacjach dotychczas niedostępnych dla handlu, np. na parkingach.

Już niebawem dowiemy się, jakie plany w zakresie rozwoju nanosklepów ma Żabka. Największa w Polsce sieć convenience na razie traktuje swój pierwszy nanosklep jako "laboratorium technologii". Testuje w nim nie tylko narzędzia dostarczone przez AiFi, lecz także projekty opracowane z innymi partnerami. Punkt handlowy na ten moment jest dostępny wyłącznie dla pracowników poznańskiej centrali Żabki. Jak jednak wynika z nieoficjalnych informacji portalu wiadomoscihandlowe.pl, udostępnienie nano-Żabki regularnym klientom wstępnie zaplanowane jest na drugą połowę 2020 r.

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • Automat 16.07.2020

    Wiadomo o co chodzi. Redukcja zatrudnienia i kosztów. Jeszcze trochę i klient będzie musiał sam sobie wyprodukować towar. Teraz kasy automatyczne i za chwilę w ogóle będziemy gadać z automatami. Może dzięki temu sieci handlowe poupadają. Bo po co komu sieć skoro i tak kupuje w automacie. Producenci mogliby swoje automaty wystawić. Wystarczy się zgrupować w ramach różnych branż. Sieci handlowe mają sens tylko wtedy gdy w jednym miejscu jest wiele produktów.

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.