05.01.2017/08:43

NBP komentuje raport „Płatności cyfrowe 2016”

Narodowy Bank Polski komentuje raport opracowany przez e-Commerce Polska „Płatności cyfrowe 2016”. Gotówka wciąż jest w obrocie, ale płatności elektroniczne stają się coraz popularniejsze.

Jeśli chcesz być na bieżąco, zamów codzienny, darmowy newsletter portalu wiadomoscihandlowe.pl. Wystarczy kliknąć ten link i wpisać swój adres e-mail!

Raport „Płatności cyfrowe 2016” dostarcza odpowiedzi na pytanie o zwyczaje płatnicze Polaków w transakcjach krajowych i transgranicznych prowadzonych w ramach e-commerce i mcommerce, które zostało sformułowane przez Koalicję na Rzecz Obrotu Bezgotówkowego i Mikropłatności w „Programie Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego na lata 2014-2020”. Okazuje się, że internauci, którzy dokonywali bezgotówkowych płatności za zakupy w internecie w ciągu ostatnich 6 miesięcy, w zdecydowanej większości postawili na wygodę (61%) i szybkość (42%) określonych metod płatności. Niemal połowa wybrała szybkie przelewy przez serwis płatności (np. PayU, Przelewy24 czy Dotpay), 35% korzystało z przelewów tradycyjnych, a 26% respondentów zapłaciło kartą kredytową przy składaniu zamówienia. Nadal duże było wykorzystanie gotówki w realizacji transakcji. 26% ankietowanych zapłaciło gotówką przy odbiorze osobistym w sklepie i tyleż samo badanych użyło gotówki przy odbiorze u kuriera. W przypadku zakupów dokonywanych w ciągu ostatniego roku w zagranicznych sklepach internetowych ankietowani internauci skorzystali z podobnych metod płatności. 25% z nich zapłaciło za pośrednictwem serwisu PayPal, 18% wybrało przelew bankowy, a 12% - kartę płatniczą. 20% respondentów, którzy robili zakupy internetowe za granicą płaciło za nie gotówką przy odbiorze.

Wyniki badania pokazują, że polscy internauci nie rezygnują jeszcze z gotówki za zakupy realizowane online lub mobilnie. Niemal 30% ankietowanych, którzy robili zakupy internetowe w ciągu ostatnich 6 miesięcy korzystało z tej formy płatności więcej niż 5 razy, a 22% badanych internautów więcej niż 10 razy. Ważne są jednak przyczyny tego zjawiska. W przypadku 35% respondentów płatność gotówką jest gwarancją szybkiej realizacji transakcji dokonanych za pośrednictwem internetu. Z deklaracji wynika ponadto, że polscy internauci płacą gotówką z przyzwyczajenia (20% ankietowanych), chcą zachować anonimowość (16%), nie mają zaufania do sklepu, w którym kupują po raz pierwszy (15%) lub też boją się, że nie otrzymają zamówionego produktu (14% respondentów). Konsumentów nie zraża nawet to, że koszty przesyłki za pobraniem są zwykle wyższe niż w przypadku korzystania z innych metod płatności. Istotną rolę w ograniczeniu użycia gotówki przy płatnościach za zakupy internetowe mogą w najbliższym czasie odegrać trzy czynniki.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.