28.11.2019/10:27

Nielsen: Listopad i grudzień odpowiadają za ponad 20 proc. rocznej wartości sprzedaży słodyczy

Rynek słodyczy w Polsce w okresie od października 2018 do września 2019 roku osiągnął wartość nieco ponad 13 mld zł i wzrósł w ujęciu wartościowym o 5,7 proc. - wynika z danych firmy Nielsen. Znaczenie słodyczy w całym koszyku spożywczym w tym okresie wyniosło 9,8 proc., co oznacza, że średnio każda 1 na 10 wydanych złotówek została przeznaczona na jakąś słodkość.

Sweets & Snacks Congress 2020 coraz bliżej!

O rynku słodyczy i przekąsek, a także transformacji branży będziemy dyskutować w gronie ekspertów 10 marca 2020 roku w Sofitel Victoria w Warszawie.

Kliknij i zarejestruj się już dziś!

Sprzedaż słodyczy zlokalizowana jest przede wszystkim w dyskontach. Jak wskazuje Magdalena Mucha, client response associate w firmie Nielsen, odpowiadają one za 36,4 proc. całości sprzedaży koszyka spożywczego. – Jest to o 1 punkt procentowy więcej niż w przypadku sprzedaży całego koszyka spożywczego. Kolejne dwa kanały sprzedaży to supermarkety oraz średnie sklepy spożywcze. Łącznie te trzy kanały stanowią prawie 70 proc. całościowej wartości sprzedaży całego koszyka – mówi ekspertka.

Nie tylko czekolada

Branża słodyczy to bogactwo smaków i doznań – wyróżniamy tutaj zarówno kategorie typowo czekoladowe, jak drażetki, tabliczki czekoladowe, batony, figurki i zestawy czekoladowe, praliny, ale także te odrobinę mniej czekoladowe czy też z dodatkiem czekolady: ciasta gotowe do jedzenia, cukierki i lizaki, wafle impulsowe, słodkie ciastka, batony muesli, chałwa i sezamki oraz gumy do żucia. – Spośród nich niezmiennie od lat stabilną pozycję lidera utrzymują kategorie: ciastek, tabliczek czekoladowych oraz pralin. Na drugim końcu mamy zaś kategorię chałwy i sezamków oraz batonów muesli, które są najmniejsze w ujęciu wartościowym dla całej branży – zaznacza Magdalena Mucha.

Zwraca ona uwagę, że w między październikiem zeszłego roku a wrześniem 2019 roku, największe wzrosty sprzedaży odnotowały kategorie: batonów muesli (+13,7 proc.), wafli (+9,3 proc.) oraz batonów czekoladowych (+9,1 proc.). Wzrosty sprzedaży były m.in. wynikiem szerszego asortymentu i nowości produktowych w ramach wspomnianych kategorii.

– Znacząca część kategorii z branży słodyczy podlega dużym wahaniom sezonowym, ze wzrostami sprzedaży przypadającymi na dwa kluczowe dla branży momenty, Święta Wielkanocne oraz Święta Bożego Narodzenia. Ich sprzedaż w okresach przedświątecznych potrafi rosnąć dwu- bądź nawet trzykrotnie względem średniej sprzedaży w poprzedzających miesiącach – akcentuje ekspertka z firmy Nielsen.

Figurki i zestawy

Po 1 listopada, na półkach sklepów miejsce zniczy zastępuje szeroka gama produktów prezentowych, ale także słodkości będących nieodłącznym dodatkiem do grudniowych prezentów. – W tym szczególnym okresie największe wzrosty sezonowej sprzedaży odnotowuje kategoria czekoladowych figurek i zestawów – jej sprzedaż rośnie trzy a nawet czterokrotnie względem średniej sprzedaży z poprzedzających miesięcy. W ramach tej kategorii wyróżniamy zarówno produkty marcepanowe, kalendarze adwentowe, figurki z lub bez nadzienia, mieszanki pralinkowe oraz wszelkiego typu figurki o różnych kształtach, smakach czy wymiarach – wylicza Magdalena Mucha.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.