19.09.2013/17:44

Nierentowne Stokrotki pod nóż

Stokrotka dopracowuje własny system zaopatrzenia sklepów i, w ramach optymalizacji asortymentu, zabiera się za porządkowanie półek. Zamyka też placówki, które ciągną w dół wyniki całej grupy.

Rozwijana przez Grupę Emperia sieć Stokrotka liczyła na koniec czerwca br. 203 placówki. Prezes Dariusz Kalinowski zapewnia, że choć tempo otwarć nowych sklepów wyraźnie zwolniło, to do końca roku uda się zrealizować plan i uruchomić 15 supermarketów. Operator podtrzymuje też plany rozwoju sieci na 2014 rok, zakładające 30 kolejnych nowych lokalizacji, ale zapowiada, że będzie pozbywał się punktów sprzedaży uzyskujących słabe wyniki finansowe. Do końca br. z portfela sieci wypadną cztery Stokrotki. – Jedna nietrafiona lokalizacja może pochłaniać zyski z kilku rentownych sklepów, dlatego zamykamy placówki, gdy mamy pewność, że nie uda się osiągnąć oczekiwanych wskaźników sprzedaży – mówi Kalinowski. Dodaje, że to naturalny proces, w przypadku takich sieci, jak Stokrotka, dotyczący 3­‑5 proc. lokalizacji.

Wzorcowy sklep w Dąbrowicy
Stokrotki są na etapie rebrandingu. Część placówek posiada już nowe logo, a do końca roku mają zostać wymienione wszystkie szyldy. W sklepach będą także wprowadzane, choć stopniowo, zmiany w wizualizacji wewnętrznej. 23 września w Dąbrowicy (woj. lubelskie) operator uruchomi wzorcowy market. – Wdrożyliśmy tam nasze rozwiązania dotyczące wizualizacji. Chcemy sprawdzić, czy tego typu remodeling znacząco przekłada się na poziom sprzedaży – mówi Dariusz Kalinowski.
Do marek detalicznych Grupy Emperia należą też Maro Markety i Społem Tychy. Obecnie obie sieci liczą około 30, przeważnie niewielkich, placówek. Niektóre z nich będą przekształcone w Stokrotki, ale z naszych informacji wynika, że Emperia szuka pomysłu na oba szyldy. O planach wobec nich spółka poinformuje jesienią. Wiadomo, że lubelska grupa rozgląda się za możliwościami przejęć – szczególnie większych podmiotów, notujących roczne obroty na poziomie 100 mln zł lub więcej, ale bardziej realne wydaje się przejmowanie lokalnych operatorów, posiadających po kilka placówek.

Jednocześnie powoli krystalizuje się projekt związany z otwieraniem franczyzowych Stokrotek. Jeszcze we wrześniu br. w woj. lubelskim ruszą 2­‑3 testowe sklepy. Na początku 2014 roku ma być gotowa kompletna oferta dla franczyzobiorców. Kalinowski nie ujawnia szczegółów, ale podkreśla, że klient nie powinien widzieć różnicy pomiędzy sklepem własnym sieci, a franczyzowym. Można zatem zakładać, że koncept będzie oparty na twardej franczyzie.

Przegląd półek

Od początku wakacji Stokrotka rozwija własną logistykę – wcześniej obsługiwał ją Tradis, sprzedany Grupie Eurocash. Dostawy ruszyły 1 lipca z centrum dystrybucyjnego w Teresinie pod Warszawą i ośmiu magazynów regionalnych. – To była bolesna operacja, ale pacjent przeżył. 1 lipca żaden sklep nie dostał zamówienia, ale następnego dnia było już znacznie lepiej – przyznaje Dariusz Kalinowski.

Obecnie spółka finalizuje podpisywanie umów bezpośrednio z producentami, głównie koncernami spożywczymi. Na koniec sierpnia negocjacje zakończono z 300 firmami, z czego tylko z trzema nie udało się dojść do porozumienia. Do końca października br. Emperia uruchomi własne dostawy świeżego mięsa i wędlin – wówczas 90 proc. produktów dowożonych do sklepów będzie przechodzić przez magazyn w Teresinie i magazyny regionalne.

W Stokrotce rozpoczynają się ponadto prace nad optymalizacją asortymentu, mające na celu wyeliminowanie najsłabiej rotujących produktów.
Przychody ze sprzedaży wypracowane przez Grupę Emperia w pierwszym półroczu 2013 roku wyniosły 982,8 mln zł i były o 0,4 proc. wyższe niż rok wcześniej. Zysk netto sięgnął 24,6 mln zł i był o ponad 32 proc. niższy niż w analogicznym okresie 2012 roku.
Anna Krężlewicz­‑Terlecka

Wiadomości Handlowe, Nr 9 (128) Wrzesień 2013

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.