21.06.2017/12:09

Nowe koncepcje w handlu. Galerie handlowe piątej generacji to "miasta w miastach"

Galerie handlowe obecne są na świecie już od kilkudziesięciu lat i wciąż rozwijają się w dynamicznym tempie. Odwiedzane niegdyś głównie w celach zakupowych, aktualnie oferują szeroki wachlarz rozmaitych usług. Galerie przyszłości prawdopodobnie będą naszpikowanymi nowymi technologiami ośrodkami kultury i rozrywki, ogromnymi showroomami sklepów internetowych, małymi „miastami w miastach”.

W Polsce galerie handlowe zaczęły powstawać blisko 30 lat temu, początkowo jako obiekty z hipermarketem oraz pasażem handlowy z kilkoma sklepami. – W centrach handlowych I generacji hipermarket stanowił wówczas blisko 40% całej powierzchni. W połowie lat 90, zaczęły powstawać obiekty o odwróconych proporcjach. Wzrosła rola pasaży handlowych i zaczęły pojawiać się w nich sklepy odzieżowe. Dzisiejsze galerie handlowe to zupełnie inna bajka… – mówi Anna Sulima-Gillow, kierownik Działu Projektowego Forbis Group.

Z badań przeprowadzonych przez Instytut Badania Rynku i Opinii Społecznej IMAS International wynika, że o sukcesie centrum handlowego decyduje przede wszystkim wielofunkcyjna oferta. Natomiast według raportu opracowanego przez Wills Integrated na podstawie badań wrocławskiego rynku galerii handlowych tylko połowa, bo 49% konsumentów odwiedza centra handlowe, żeby zrobić zakupy odzieżowe. To sprawia, że galerie gwałtownie zmieniły swój charakter. Stąd w dzisiejszych czasach pojawiają się w nich kina, teatry, galerie sztuki, kluby fitness, czy nawet biura i hotele. Współczesne galerie to przede wszystkim sposób na spędzanie wolnego czasu, zarabianie i zarazem wydawanie pieniędzy. Nie bez przyczyny mówi się, że dla nastolatków to „współczesne podwórko”.

– We współczesnych galeriach handlowych bardzo ważną rolę pełni strefa rekreacyjna i gastronomiczna. To ona sprawia, że spędzamy w kompleksie znacznie więcej czasu niż podczas standardowych zakupów, a zatrzymanie klienta na dłużej leży w interesie zarządców galerii. Wykonawcy starają się zatem skumulować i spełnić jak najwięcej oczekiwań klientów. W centrach handlowych nie brakuje miejsc, w których możemy się zrelaksować, spotkać ze znajomymi lub spokojnie popracować – zaznacza Anna Sulima-Gillow z Forbis Group. W nowoczesnych centrach znajdziemy strefy do pracy, kafejki internetowe, obszary zieleni (oczywiście w zasięgu wifi) z wodospadami, czy nawet małymi oczkami wodnymi.

Nigdy wcześniej konsumenci nie byli tak dobrze poinformowani. To sprawia, że ich oczekiwania są bardziej rozbudowane i skomplikowane, a zatem oferta musi być spersonalizowana i unikatowa. Na konsumentach przeprowadza się liczne badania, a następnie podąża za ich oczekiwaniami. – Nowe technologie ułatwiają spełnienie oczekiwań klientów i zapewnienie im maksimum komfortu. Oczekują oni ułatwień na każdym kroku. Stąd popularyzacja wielokanałowej sprzedaży, aplikacji mobilnych wspomagających zakupy, interaktywnych ekranów, czy wirtualnych przymierzalni. To sprawia, że także same sklepy zmieniają swoją formę, jedne stają się większe, drugie mniejsze, inne przyjmują rolę showroomów – zaznacza główna projektantka Forbis Group.

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • wściekły klient 21.06.2017

    Niektóre centra handlowe jeszcze chcą od klienta by płacił za korzystanie z toalety - tak jest w Poznaniu w centrum handlowym na dworcu. Wydaję tam pieniądze, stoję w kolejkach bo w niektórych sklepach jest za mało obsługi (księgarnia na parterze, drogerio-apteka na parterze, sklep z ciuchami na drugim piętrze) i jeszcze mam płacić za toaletę. Jako klient i konsument czuję się, jakbym ktoś mi jeszcze podkładał nogę!

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.