01.06.2020/10:18

Analityk BNP Paribas: Obniżki cen mięsa w sklepach to wynik sytuacji na rynku, ale też pogorszenia się nastrojów konsumentów

W drugiej połowie marca w sklepach obserwowaliśmy gwałtowny wzrost cen mięsa, co wynikało głównie z tego, że konsumenci robili „zakupy na zapas”. W kolejnych tygodniach sytuacja ta zaczęła się stabilizować. Obecne obniżki cen produktów mięsnych, wynikają głównie z silnego spadku cen żywca drobiowego i wieprzowego, przy jednoczesnej ich wysokiej podaży na rynku krajowym – mówi dr Magdalena Kowalewska, analityk sektora rolno-spożywczego w Banku BNP Paribas.

Według danych MRiRW w maju br. (bez ostatniego tygodnia) przeciętna cena skupu trzody chlewnej wyniosła 5,06 zł/kg, czyli o 17 proc. mniej niż w analogicznym okresie w kwietniu i o 14 proc. mniej w relacji rocznej. – Przeciętnie kurczęta broilery skupowano po 2,99 zł/kg, czyli o 14 proc. taniej niż przed rokiem. Z kolei indory skupowano po 4,60 zł/kg , czyli o 19 proc. taniej r/r. Obniżki cen skupu żywca wynikają głównie z ograniczeń eksportowych, związanych z koronawirusem, a także mniejszej sprzedaży w kanale HoReCa, zarówno w Polsce, jak i w krajach UE – tłumaczy dr Magdalena Kowalewska.

W związku z COVID-19 zmieniają się preferencje i zwyczaje zakupowe konsumentów, którzy rzadziej odwiedzają sklepy, robiąc bardziej przemyślane zakupy – pod kątem ich ilości, jak i jakości. – Dodatkowo pogorszeniu uległy nastroje konsumenckie. Problemy gospodarcze, wywołany pandemią już przyczyniły się do spadku dochodów rozporządzalnych części gospodarstw domowych w Polsce – zaznacza analityk Banku BNP Paribas.

Zwraca przy tym uwagę, że spożycie mięsa jest silnie skorelowane z poziomem zamożności społeczeństwa, dlatego też w dłuższej perspektywie można oczekiwać przejściowego spadku spożycia produktów mięsnych w Polsce i UE. – W większym stopniu spadek ten może dotyczyć mięsa czerwonego, głównie wieprzowiny, gdyż jest ono relatywnie droższe niż mięso drobiowe – wskazuje ekspertka.

– Pierwsze sygnały pogorszenia się nastrojów wśród konsumentów prawdopodobnie były dodatkowym impulsem do obniżki cen mięsa i wyrobów mięsnych w niektórych sklepach – podsumowuje dr Magdalena Kowalewska.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.