27.04.2020/11:36

Odbudowa zaufania klientów i bezpieczeństwo to kluczowe wyzwania związane z odmrażaniem sklepów

W wielu krajach sieci handlowe przygotowują się już do ponownego otwarcia, ale doskonale wiemy, że proces „odmrażania” sklepów, będzie dość skomplikowany i będzie wymagał uwzględnienia przez najemców nowych standardów bezpieczeństwa i zdrowia, a także zapewnienia klientom poczucia zaufania. W powrocie do „normalności” na pewno pomogą odpowiednie plany komunikacji i nowe zasady funkcjonowania – mówi Beata Kokeli, szefowa działu najmu powierzchni handlowych w Cushman & Wakefield Polska.

W obecnej sytuacji sieci handlowe w Polsce już teraz myślą o strategiach dotyczących zachęcania klientów do odwiedzin w przyszłości, gdy rozprzestrzenianie wirusa zostanie już powstrzymane. Czerpiąc z doświadczeń w innych krajach, eksperci międzynarodowej firmy doradczej Cushman & Wakefield wskazują na szanse i największe wyzwania najemców handlowych.

Analiza funkcjonowania sklepu

Od jego wielkości i odstępów pomiędzy poszczególnymi elementami wyposażenia, po sterowanie wentylacją i temperaturą. Zagwarantowanie bezpieczeństwa podczas zakupów będzie wymagało poszerzenia alejek, reorganizacji miejsc najbardziej uczęszczanych i opracowania strategii dotyczącej zmiany liczby klientów, którzy mogą jednocześnie przebywać w lokalu handlowym. Już teraz wprowadzono uzależnienie liczby klientów, którzy mogą jednocześnie robić zakupy, od powierzchni handlowej, ale prawdziwym wyzwaniem będzie powrót do normalnych poziomów obrotów przy jednoczesnym zapewnieniu klientom bezpieczeństwa. Usługi typu curbside pick-up (zakup online, odbiór autem przed sklepem), BOPIS (zakup online, odbiór w sklepie) oraz dostawy ze sklepów lokalnych na pewno pozwolą uzyskać wzrost sprzedaży w nowej, wymagającej rzeczywistości.

Zintegrowanie i wdrożenie technologii

Kluczowe znaczenie będzie miało poznanie sposobów na zapewnienie środowiska „bezdotykowego”, aby ograniczyć rozprzestrzenianie się zarazków. Technologie bezdotykowe będą niezbędne podczas robienia zakupów w sklepie, jak i dokonywania płatności, więc proces ich implementacji powinien zostać zintensyfikowany. Sztuczna inteligencja i rzeczywistość wirtualna pozwalają klientom zobaczyć, jak wyglądają na przykład w danym ubraniu czy z wybranym cieniem do powiek lub szminką. Sieć handlowa Nordstrom jako jedna z pierwszych wdrożyła technologie do obsługi klientów umożliwiające rozwój działalności z wykorzystaniem modelu omnichannel oraz rozwiązania technologiczne dla klientów w warunkach sklepowych, mające na celu stworzenie satysfakcjonujących doznań zakupowych. Tego typu inwestycje powinny być w sposób przemyślany zintegrowane, aby spotęgować pozytywne odczucia klientów związane z marką.

Wykorzystanie danych i analiz

Informacje z systemów CRM i aplikacji mobilnych oraz dane branżowe będą miały decydujące znaczenie w ustaleniu, czy konsumenci są gotowi zacząć ponownie chodzić do sklepów, galerii handlowych, siłowni i kin. Wykorzystując te dane, poszczególne marki będą mogły docierać do konsumentów, wysłuchiwać ich obaw oraz proaktywnie wychodzić naprzeciw ich oczekiwaniom. Dane udostępniane przez podmioty zewnętrzne umożliwią sieciom handlowym zdobycie przewagi konkurencyjnej na rynku. Są to między innymi: informacje na temat lojalności klientów wobec produktów, dane umożliwiające zwiększenie marż i efektywności zarządzania zapasami, dane pracownicze i operacyjne pozwalające obniżyć koszty funkcjonowania sklepów, przeprowadzić optymalizację portfela i zracjonalizować liczbę lokali handlowych, a także odpowiednio zarządzać umowami najmu, co umożliwiłoby danej marce stworzenie najbardziej efektywnego portfela sklepów fizycznych.

Autentyczna i transparentna komunikacja

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.