26.11.2018/12:00

Ofensywa sieci Magnit. Spółka wdraża nową strategię

Większa decyzyjność kierowników regionalnych, zmiana kadr i polityki informacyjnej – to główne kierunki rozwoju jednego z największych rosyjskich detalistów, który w ciągu najbliższych czterech lat chce zwiększyć udział w rynku z 9 proc. do 15 proc.

Na początku 2018 roku w składzie akcjonariuszy Magnit zaszły duże zmiany. Założyciel sieci sklepów przedsiębiorca Sergiej Galickij sprzedał pakiet akcji grupie VTB wychodząc ze struktur spółki. W maju na czele firmy stanęła Olga Naumowa, która wcześniej kierowała siecią sklepów Piatioroczka należącą do rynkowego konkurenta X5 Retail Group. Wraz z przyjściem nowego szefa, rozpoczęto opracowanie nowej strategii i uruchomiono procesy zmian. Mimo że oficjalnie nowa strategia została przedstawiona inwestorom we wrześniu tego roku, pracownicy spółki odczuli zmiany już na początku lata.

Jak powiedziała dyrektor ds. personelu sieci sklepów Magnit Tatiana Kniaziewa, podczas XIX szczytu HR-dyrektorów Rosji i Wspólnoty Niepodległych Państw, który odbył się w Moskwie, do 2023 roku detalista chce zwiększyć swój udział rynkowy z 9 proc. do 15 proc., poszerzyć wieloformatową sieć sprzedaży tak, aby 70 proc. budżetu na codzienne zakupy konsumenci wydawali w sklepach Magnit.

Decentralizacja: regiony będą samodzielne

Do tej pory spółkę cechowała centralizacja, co oznacza, że większość decyzji podejmowano w centrali. Skutkowało to tym, że nawet jeśli menadżerowie regionalni zauważali i rozumieli zmiany w preferencjach konsumentów, nie mogli wprowadzić swoje pomysły w życie. W ramach nowej strategii Magnit planuje płynnie i szybko odpowiedać na zapotrzebowania klientów w każdym regionie. W tym celu są tworzone grupy kierownicze, które będą podejmować samodzielne decyzje operacyjne.

Transformacja struktury kierowniczej zaczęła się od oceny kompetencji personelu. Do października br. zweryfikowano kompetencje 11 518 pracowników.

„Obecnie w Magnicie jest wiele nowych nominacji i zmian na stanowiskach różnego szczebla. Tworzy się struktura, która będzie utrzymywać rozwój spółki i pozwoli osiągnąć postawione cele” – wyjaśniła dyrektor ds. personelu sieci sklepów Magnit Tatiana Kniaziewa.

W każdym regionie Magnit planuje rozwijać sieci sklepów różnych formatów, m.in.: duże supermarkety rodzinne, sklepy osiedlowe, apteki i drogerie. Firma chce, aby sieci handlowe wchodzące w jej skład uzupełniały działalność, a nie konkurowały ze sobą.

Kolejne wyzwanie wynikające z nowej strategii to rezygnacja od tradycyjnego zamknięcia i przejście do pełnoformatowej komunikacji ze wszystkimi – klientami, dostawcami i pracownikami. Motto nowego podejścia brzmi – „Otwartość 360°”.

Zdaniem Tatiany Kniaziewy, uczciwa, otwarta i wielopoziomowa komunikacja pomoże firmie zatrzymać personel w okresie transformacji i zreformować kulturę korporacyjną.

Wdrożenie strategii będzie wymagać też zwiększenia wydajności infrastruktury spółki. Magnit zainicjował szeroko zakrojony projekt stworzenia wspólnego centrum usług, do którego w przyszłym roku przeniesione zostaną działy HR i finansów.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.