Otmuchów pokazuje wyniki i zapowiada inwestycje. Powstanie centrum badawczo rozwojowe
Grupa Otmuchów zanotowała w zeszłym roku stratę z działalności operacyjnej na poziomie 0,5 mln zł., czyli mniejszą od prognozowanej. – Mimo wielu przeciwności, w tym wielkiego Czarnego Łabędzia w postaci pandemii COVID-19, udało nam się osiągnąć zakładane na 2020 r. cele – komentuje Marek Piątkowski, prezes Grupy Otmuchów.
W ubiegłym roku Otmuchów wstrzymał wiele projektów prorozwojowych. – Zrobiliśmy przegląd oferty rynkowej. Oceniliśmy asortyment oferowanych produktów, realizowane kontrakty. Spojrzeliśmy też gdzie spoczywają nasze siły, gdzie Grupa Otmuchów posiada przewagę. Pozwoliło nam to wytyczyć kierunki, w których chcemy się rozwijać – czytamy w liście prezesa spółki do akcjonariuszy.
– Z drugiej strony, pracowaliśmy bardzo intensywnie nad optymalizacją naszych procesów. Przeprowadziliśmy zmiany w organizacji, wdrożyliśmy nowe rozwiązania. Te działania mocno wpłynęły na poprawę naszej rentowności – czytamy dalej.
Mimo wycofania z oferty części asortymentu, rezygnacji z niektórych kontraktów, czy dużym problemem ze zbytem towarów, którego doświadczył Otmuchów w związku z lockdownem przed Wielkanocą w 2020 r., spółka wygenerowała sprzedaż ponad 230 mln zł, co stanowi wzrost o prawie 20 mln zł w stosunku do roku poprzedniego.
– Nasza intensywna praca nad podniesieniem efektywności oraz optymalizacji operacyjnej przyniosła wymierne efekty. Z każdym miesiącem nasze wskaźniki ulegały poprawie. Udało nam się osiągnąć EBITDA w wysokości 12,9 mln zł wobec straty 2,3 mln zł w 2019 r., a całkowity dochód netto zbliżył się do zera (wyniósł -,889 tys. zł) wobec prawie dwudziestomilionowej straty w 2019 r. W samym tylko czwartym kwartale udało nam się wygenerować zysk netto na poziomie ponad 2,6 mln zł – komentuje Marek Piątkowski.
Zapowiada on, że w tym roku na inwestycje Otmuchów przeznaczy 44,5 mln zł. – Będą to inwestycje zwiększające nasze moce produkcyjne, ale też umożliwiające nam zaoferowanie klientom nowych produktów, czy nowe formy pakowania – podkreśla prezes Grupy Otmuchów.
I dodaje: – Nasza strategia opiera się na rozwoju obecnych obszarów i kompetencji, jak również strategii dla naszych marek, mającej na celu wzmocnienie naszej flagowej marki Odry i budowy silnego FreeYu. Bardzo ważne jest dla nas prowadzenie działalności badawczo-rozwojowej. Kontynuujemy projekt Sweet Dreams, który współfinansowany jest przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Planujemy też utworzenie nowoczesnego centrum badawczo rozwojowego.
29