17.01.2019/14:22

Outlety modowe szybko rosną i zmierzają w stronę premium

W Polsce łączna powierzchnia centrów outletowych stanowi znacznie ponad 200 tys. mkw. i stale rośnie – w 2010 roku było to niecałe 100 tys. m kw. – wg danych Cresa Polska. Outlety szybko się zmieniają, postępuje ich „premiumizacja”, zarówno w zakresie oferowanych marek, jak i w zakresie usług dodatkowych.

Konsumenci przekonują się do takiej formy zakupów, ale wzrost konkurencji na rynku outletów zwiększa znaczenie doświadczenia zarządzających i umiejętności pozyskiwania najbardziej pożądanych marek, w tym z kategorii premium. Coraz większą rolę w przyciąganiu klientów do outletów ma rozbudowana sfera gastronomiczno-rozrywkowa – klienci chcą nie tylko w outlecie kupować, ale i przyjemnie spędzać w nim czas.

Rosnąca popularność obiektów outletowych jest bezsporna i potwierdzają ją dane. Wprawdzie obecnie w Polsce działa tyko kilkanaście takich obiektów, a powierzchnia handlowa, jaką zajmują to tylko 2 proc. całkowitej, nowoczesnej powierzchni handlowej w kraju, te liczby dynamicznie jednak rosną. W 2010 roku powierzchnia outletów nie przekraczała 100 tys. m kw., zatem w 7-8 lat wzrosła około 2,5-krotnie. W tym roku ich powierzchnia przekroczy 300 tys. m kw.

Do niedawna niektóre duże Polskie miasta outletu nie miały w ogóle, w innych był jeden. Teraz w promieniu 150 km (bo taki zasięg oddziaływania przypisuje się outletom) są zwykle 2 lub 3 do wyboru. Konkurencja wymusza jednak modyfikację ich charakterystyki, a funkcja wyprzedażowa jest coraz częściej łączona z tzw. formatem convenience i funkcją rozrywkową. Niskie ceny już nie wystarczają, potrzebna jest tzw. wartość dodana. Wymagania klientów stale ewoluują, chcą nie tylko kupować w dobrych cenach, ale też miło spędzać czas. 

Do outletu także na obiad, film i siłownię

Dla Polaków coraz częściej ważniejsze jest samo przebywanie i spędzanie czasu w centrach handlowych niż kupowanie. Obiekt outlet to zupełnie inny format niż typowa galeria czy obiekt handlowy na przedmieściach. Do tego trendu dostosowany będzie, powstający na bazie dawnej Galerii Plaza, Fashion Outlet Kraków.

– Pierwotnie outlety stawiały głównie na ofertę̨ modową. Nasze doświadczenia z kilku outletów, którymi zarządzamy w Polsce, plus wiedza o tym, jak działają najbardziej oblegane, nowoczesne znajdujące się pod naszą opieką outlety w Europie, skłoniła nas do budowy obiektu w Krakowie zgodnie z współczesnymi trendami, w nowej formule. Teraz drugim silnikiem napędzającym życie w outlecie jest część rozrywkowo-gastronomiczna. W powstającym Fashion Outlet Kraków tę rolę będą spełniały rozbudowana część restauracyjna, wielosalowe kino, siłownia i fitness, a także kręgielnia. Takie obiekty nie tylko przyciągają dodatkowych konsumentów, ale też budują miłą atmosferę związaną z dobrym jedzeniem czy rekreacyjnym spędzaniem czasu. To przekłada się na postrzeganie całego outletu i jego sukces. Obiekty bez strefy rozrywki muszą bezwzględnie zademonstrować inne mocne strony, aby wygrywać zainteresowanie konsumentów – mówi Dawid Rutkowski, Asset and Development Manager w PRÔM PEAKSIDE ROS Outlet Management Sp. z o.o., firmy odpowiedzialnej za realizację projektu.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.