02.12.2019/19:55

Palikot zebrał blisko 4,2 mln zł. Tenczyńska Okovita ma ponad 1,3 tys. udziałowców

Tenczyńska Okovita – nowe przedsięwzięcie biznesowe Janusza Palikota – w ciągu zaledwie 36 dni zbiórki crowdfundingowej zebrała 4 mln 180 tys. zł funduszy. To najwyższa wartość zbiórki w historii crowdfundingu udziałowego w Polsce i rekord w szybkości osiągnięcia 100 proc. celu kampanii wśród projektów z branży alkoholowej. Janusz Palikot zyskał 1339 nowych wspólników, a jego spółka – kapitał na wskrzeszenie tradycyjnej Okovity, starzenie piw warzonych w Browarze Tenczynek i otwarcie taproomu.

– Jestem poruszony tak ogromnym poparciem i zaufaniem ze strony wspólników, których z radością witam w spółce Tenczyńska Okovita. Zdecydowałem się na współfinansowanie projektu przez rozproszonego inwestora, bo w społeczności jest największa siła, zwłaszcza w biznesie alkoholowym – powiedział Janusz Palikot. – Pragnę zapewnić, że powierzone nam pieniądze zagospodarujemy z najwyższą odpowiedzialnością. Zabieramy się do wytężonej pracy, bo nie mogę się doczekać, by wspólnie zasiąść w nowym taproomie i cieszyć się smakiem piw oraz tradycyjnej, małopolskiej gorzałki – dodał.

Janusz Palikot zaprosił społeczność crowdfundingową do wspólnej inwestycji w swój nowy projekt w branży alkoholowej: Tenczyńską Okovitę. Emisja ruszyła 28 października. W 36 dni inwestorzy objęli wszystkie ze 190 000 oferowanych akcji spółki.

Okowita to słynna, małopolska gorzałka, z różnych zbóż i owoców, która w przeszłości była destylowana w Tenczynku. Dzięki wpłaconej przez inwestorów kwocie Tenczyńska Okovita SA wyposaży wydzieloną część Browaru Tenczynek w instalacje do produkcji okowity wedle receptur z XIX w. Przejmie też od browaru produkcję serii piw RIS Barrel Aged oraz wprowadzi kolejne edycje piw starzonych, w tym po Okovicie. W historycznych piwnicach Browaru Tenczynek powstanie również taproom – miejsce degustacji pełnej oferty piw oraz okowity.

Gros zgromadzonej kwoty pochłonie budowa wieży destylacyjnej (1 mln zł) i opłata akcyzy (2 mln zł). Pozostała część budżetu zostanie zainwestowana w remonty (0,5 mln zł) i zakup beczek do starzenia piw (400 tys. zł).

– Planujemy rozpocząć leżakowanie piw już w przyszłym roku i wtedy też nasz biznes osiągnie próg rentowności, a w 2021 będziemy gotowi na uruchomienie destylacji gorzałki. Do 2024 planowana sprzedaż wyniesie 6 tys. hektolitrów rocznie, z czego 5 tys. stanowić będzie okowita – wyjaśnił Janusz Palikot.

Spółka planuje wypłacanie dywidendy po trzecim roku działalności, co oznacza, że pierwsza wypłata nastąpi za rok obrotowy 2022. – Jeśli sytuacja na rynku kapitałowym będzie sprzyjająca, weźmiemy pod uwagę możliwość debiutu spółki na warszawskim parkiecie w ciągu 5 lat od tej pory – zapowiedział Janusz Palikot.

W trakcie zbiórki crowdfundingowej Tenczyńska Okovita poinformowała o mariażu z producentem rumu, ginu i cygar premium z Kolumbii: Dictador, którego realizacja zapewni jej m.in. dostęp do unikatowych beczek do starzenia piw. Będzie też wspierać działalność Fundacji Wisławy Szymborskiej, przeznaczając na ten cel procent ze sprzedaży piwa Barrel Aged i Tenczyńskiej Okovity.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.