24.04.2020/12:11

Pandemia bije w CCC. Grupa koncentruje się na e-commerce i wznawia sprzedaż stacjonarną

Grupa CCC od stycznia do marca 2020 miała przychody na poziomie 965 mln zł (-7% r/r) i zanotowała EBITDA na poziomie -125 mln zł. Ze względu na pandemię koronawirusa i zamknięcie sklepów, grupa skoncentrowała swoje działania sprzedażowe na e-commerce, w efekcie uzyskując 43% i 58% dynamikę sprzedaży online, odpowiednio w pierwszym kwartale i w kwietniu br. Równolegle spółka zaczęła już wznawiać sprzedaż w salonach stacjonarnych, które nadal pozostaną ważnym elementem unikalnego omnichannelowego ekosystemu sprzedaży.

Zarząd Grupy niezwłocznie po zamknięciu sklepów przygotował plan stabilizacji funkcjonowania Grupy i rozpoczął dialog z bankami, instytucjami finansującymi i obligatariuszami, a także przygotował plan przeprowadzenia emisji akcji oraz podjął starania o skorzystanie z tarczy antykryzysowej 1.0 i kolejnych programów pomocowych w Polsce i na rynkach zagranicznych.

W kwietniu spółka i jej akcjonariusze (poprzez podjęcie uchwał NWZA z dnia 17 kwietnia 2020) zdecydowali o emisji do 13.700.000 akcji, z której spółka chciałaby pozyskać ok. 400-500 mln zł z przeznaczeniem na  zatowarowanie sklepów na kolejny sezon i bieżącą działalność. W wyniku rozmów z bankami, instytucjami finansującymi i obligatariuszami Grupa zabezpieczyła źródła finansowania. Spółka otrzymała także dofinansowanie rządowe na koszty pracownicze w łącznej wysokości 26 mln zł, obniżyła koszty funkcjonowania i negocjuje umowy najmu lokali. Wystąpiła także o finansowanie z Funduszu Gwarancji Płynnościowych BGK. 

- Na pewno nowa rzeczywistość zweryfikuje wiele biznesów, wszystko trzeba dostosować do nowych realiów. Każda umowa, każde porozumienie zawarte przed kryzysem musi być zweryfikowane. Mamy odwagę podejmować trudne decyzje i nie idziemy na kompromisy, bo chodzi o przyszłość firmy. Jesteśmy gotowi na nową rzeczywistość operacyjnie i mentalnie. To nie pierwszy duży kryzys CCC, z każdego wynosiliśmy ważne lekcje i każdy pozwalał nam wracać wzmocnionymi. Tym razem też tak będzie – mówi Dariusz Miłek, przewodniczący Rady Nadzorczej i założyciel CCC. 

Wyniki I kwartału br. były pod ogromnym wpływem marca, w którym zamknięte zostały sklepy stacjonarne, a sprzedaż odbywała się tylko w Internecie. Skonsolidowany zysk brutto ze sprzedaży spadł o 17% do 410 mln zł. Marża brutto w Grupie CCC wyniosła 42,8% i była niższa o 4,6 p.p., głównie za sprawą braku możliwości skutecznej sprzedaży kolekcji wiosna-lato w cenach pierwszych, w kluczowym dla tego kwartału miesiącu – marcu.  Koszty Grupy ukształtowały się na poziomie 710 mln zł, wobec 638 mln zł rok wcześniej (+10% r/r) i nie odzwierciedlają szeregu inicjatyw podjętych przez spółkę w ciągu ostatnich tygodni, które mają na celu krótko- i długoterminowe obniżenie poziomu kosztów. W pierwszym kwartale Grupa odnotowała stratę EBIT i wynik netto, odpowiednio 310 mln zł i 354 mln zł.

- Obecny kryzys to katalizator zmian w firmie, które zaprocentują w przyszłości i wierzę, że długoterminowo umocnią naszą pozycję rynkową. W niewiele ponad miesiąc wykonaliśmy ogrom pracy, by zabezpieczyć sytuację finansową firmy oraz miejsca pracy. Dzięki obniżeniu kosztów, odroczeniu płatności i otrzymaniu pomocy rządowej jesteśmy dobrze przygotowani do funkcjonowania w rzeczywistości po odmrożeniu gospodarki. Luzowanie obostrzeń gospodarczych widać już w wielu krajach działalności CCC, m.in. w Austrii, Czechach, Szwajcarii, również w Polsce. Dziś (według stanu na 24 kwietnia) działa już 123 sklepów w Polsce, w przyszłym tygodniu otwieramy część salonów w Czechach, a zaraz po majówce wszystkie nasze lokalizacje w Austrii. Nasza oferta jest dostosowana do konsumenta poszukującego najlepszego balansu jakość-cena, co w obecnej sytuacji jest niezwykle ważne, bo konsumenci będą bardziej wrażliwi na tą kwestię. Mamy w 100% zabezpieczoną kolekcję wiosenno-letnią SS20, a kolejną jesienno-zimową optymalizujemy dostosowując ją do nowych realiów i potrzeb klienta. Obecnie rozmawiamy z dostawcami o redukcji zamówień kolekcji jesiennej o ok. 10-15% i zmianie warunków płatności - mówi Marcin Czyczerski, Prezes Zarządu CCC SA.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.