15.05.2020/16:48

Pandemia uderzy w rynek sklepów DIY. Eksperci prognozują na 2020 r. spadek jego wartości

Rok 2019 był kolejnym rokiem z rzędu, w którym wartość detalicznego rynku asortymentu DIY w Polsce wzrosła. Epidemia COVID-19 w 2020 r. gwałtownie przerwała dobry okres na rynku. Jak wynika z prognoz zawartych w najnowszym raporcie PMR, ,,Handel detaliczny artykułami DIY w Polsce 2020. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2020-2025”, w 2020 r. wartość tego rynku spadnie o 0,3 proc. w porównaniu do 2019 r.

Ostatnie lata charakteryzowały się bardzo dobrą sytuacją na rynku mieszkaniowym, który bił kolejne rekordy pod względem ilości budowanych czy oddanych do użytku mieszkań. Ponadto, był to bardzo dobry czas dla remontów dzięki rosnącym wynagrodzeniom, niskiemu bezrobociu, wsparciu budżetów gospodarstw domowych przez program Rodzina 500+ czy ogólnie większemu zainteresowaniu Polaków miejscem, w którym żyją i chęci polepszenia warunków mieszkaniowych.

Epidemia COVID-19 gwałtownie przerwie okres prosperity na rynku. W efekcie, w 2020 r. prognozowany jest spadek wartości rynku detalicznego artykułów DIY w Polsce. Jednak, jak wynika z prognoz PMR, spadek o 0,3 proc. r/r jest stosunkowo niewielki w porównaniu do innych segmentów rynku artykułów nieżywnościowych.

Zdaniem analityków PMR na rynek artykułów DIY pozytywnie wpłynęło utrzymanie otwarcia sklepów w trakcie epidemii (na początku bez zmian, potem wyłącznie w dni robocze), fakt, że część konsumentów postanowiła poświęcić czas spędzony w domu na remonty, oraz wysoka ilość oddawanych mieszkań, które wymagają wykończenia niezależnie od sytuacji.

Według danych firmy PMR, rynek DIY urósł w 2016 r. o 6,8 proc. do 29,8 mld zł, w 2017 roku jego wartość zwiększyła się o 7,3 proc. do 32 mld zł, w kolejnym roku wyniosła 34,3 mld zł, co oznacza wzrost o 7,2 proc.  Znacznie słabszą dynamikę wzrostu rynek wykazał w roku 2019 r. gdy urósł 5,7 proc. do 36,3 mld zł. Z danych PMR wynika, ze w 2020 r. wartość rynku spadnie do 36,1 mld zł, czyli o 0,3 proc. r/r.

Dodaj komentarz

3 komentarze

  • Bonio 19.05.2020

    Ten analityk, to chyba dawno nie był w markecie DIY... Wzrost koszyka zakupowego o dwadzieścia kilka procent i taki sam wzrost ilości klientów. Panie analityku, market DIY to nie tylko rynek budów czy wykończeń mieszkań, to także rynek ogrodów i art. wypoczynkowych. Gdzie w najbliższych latach konsumenci będą wypoczywać? Podpowiem: w kraju i koło domu i dlatego miliardy, które co roku zostawiali w Turcjach, Egiptach czy innych ....ach, w tym roku i w dużej cześci w przyszłym wylądąją w kieszeniach rodzimych sprzedawców między innymi asortymentu DIY.

  • Bonio 19.05.2020

    Ten analityk, to chyba dawno nie był w markecie DIY... Wzrost koszyka zakupowego o dwadzieścia kilka procent i taki sam wzrost ilości klientów. Panie analityku, market DIY to nie tylko rynek budów czy wykończeń mieszkań, to także rynek ogrodów i art. wypoczynkowych. Gdzie w najbliższych latach konsumenci będą wypoczywać? Podpowiem: w kraju i koło domu i dlatego miliardy, które co roku zostawiali w Turcjach, Egiptach czy innych ....ach, w tym roku i w dużej cześci w przyszłym wylądąją w kieszeniach rodzimych sprzedawców między innymi asortymentu DIY.

  • reh 18.05.2020

    to nie żadna pandemia, to amerykańska chazarska geriatria bawi się i pociąga za sznureczki lokalnych piesków

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.